Close Menu
    Facebook
    Автопілот
    • Компанії
    • Автомобілі
    • Технології
    • Поради водіям
    • Огляди та тести
    • Автоспорт
    • Курйози на дорогах
    Автопілот
    Home»Технології»Без оливи й охолодження: у Мережі показали унікальний двигун Ford із 80-х
    Технології

    Без оливи й охолодження: у Мережі показали унікальний двигун Ford із 80-х

    Володимир ТкаченкоВолодимир Ткаченко14 Вересня, 2025
    Facebook Twitter Telegram Copy Link
    Джерело: Jalopnik

    Уявіть собі двигун внутрішнього згоряння, якому не потрібне мастило. Наприкінці 1980-х років інженери Ford не просто уявляли, а й розробили та запатентували таку технологію — концепцію «неохолоджуваного безмасляного» двигуна, яка могла кардинально змінити автомобілебудування, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.

    Ідея, хоч і радикальна, на папері виглядала геніально простою. Замість традиційної масляної плівки, що змащує стінки циліндрів, американські конструктори запропонували використовувати газову подушку. Концепція полягала у створенні мікроскопічного зазору між поршнем і стінкою циліндра. Завдяки руху поршня та спеціальним канавкам у цей зазор затягувалося повітря, створюючи самопідтримувану «газову плівку», яка б і розділяла рухомі частини, запобігаючи їхньому контакту та зносу.

    Щоб така система працювала, потрібні були незвичайні матеріали. Патент передбачав широке використання керамічних компонентів, зокрема для головки блоку циліндрів, поршнів та клапанів. Деталі з таких матеріалів, як спечений нітрид кремнію та карбід кремнію, мають низьку теплопровідність. Це дозволяло двигуну утримувати тепло всередині камери згоряння і працювати при екстремально високих температурах, що теоретично підвищувало його ефективність. Менше паразитних втрат, відсутність рідин для змащення та охолодження — все це обіцяло чистіший вихлоп та простішу конструкцію.

    У документації описувалися поршні без кілець та зазори на рівні мікронів — близько однієї тисячної дюйма. Форма поршня та циліндра мала радіальний конус. Під час руху поршня в’язке тертя затягувало повітря в зазор, а конічна форма локально стискала його. Це створювало рівномірне поле тиску, що утримувало поршень на повітряній подушці товщиною в тисячні частки дюйма, виконуючи роботу, яку зазвичай робить моторне мастило.

    Розробники передбачили й слабкі місця. Під час тактів впуску та випуску тиск у циліндрі низький, тому газова плівка стає слабкою. У ці моменти, а також під час холодного запуску, конструкція покладалася на надзвичайно гладкі та тверді зносостійкі поверхні, щоб пережити короткочасний контакт металу з металом. Проте, як тільки двигун виходив на робочі оберти, газова подушка повністю брала на себе навантаження, а прорив газів у картер падав до мінімальних значень.

    На папері переваги були очевидними: відсутність поршневих кілець та системи змащення значно знижувала тертя. Неохолоджуваний блок ефективніше утримував тепло, перетворюючи більшу його частину на корисну роботу. В результаті мав вийти гарячіший, економічніший та екологічніший агрегат, позбавлений складнощів, пов’язаних з використанням мастила.

    Однак реальність виявилася набагато складнішою. Підтримання стабільного мікронного зазору між розпеченим поршнем і циліндром — це метрологічний кошмар. Зазор постійно змінюється під впливом температури та навантажень. Хоча кераміка стійка до спеки та корозії, вона крихка, дорога в обробці та вимагає неймовірної точності, що робить масове виробництво економічно невигідним.

    Існувала й проблема низьких обертів. Ефективність газової плівки прямо залежала від швидкості руху поршня, тому запуск та робота на холостому ходу були небезпечними зонами, де ризик контакту поверхонь був максимальним. Будь-яка мікроскопічна частинка бруду чи нагару в зазорі могла миттєво пошкодити прецизійні поверхні. Крім того, сучасний двигун потребує мастила не лише для змащення, а й для охолодження компонентів та роботи гідравлічних систем, наприклад, приводу зміни фаз газорозподілу.

    Зрештою, головною перешкодою стала екстремальна робоча температура, що сягала 1600 градусів. Управління таким нагрівом та термічним розширенням деталей виявилося надскладним завданням. Через ці виклики патент давно закінчився, а повністю безмасляний автомобільний двигун так і не з’явився. Проте ця смілива ідея не зникла безслідно, надихнувши інженерів на подальші пошуки способів зниження тертя та підвищення ефективності двигунів внутрішнього згоряння.

    Підписуйся на наш Telegram-канал

    безкільцеві поршні газова плівка двигун без мастила двигун внутрішнього згоряння керамічні поршні патент Ford технології Ford

    Читайте також

    Porsche Cayenne Electric отримає бездротову зарядку

    4 Вересня, 2025

    Чому «автомат» остаточно витісняє механічну коробку передач

    3 Вересня, 2025

    Хакери почали використовувати Flipper Zero для атак на автомобілі

    22 Серпня, 2025

    НОВЕ

    Без оливи й охолодження: у Мережі показали унікальний двигун Ford із 80-х

    14 Вересня, 2025

    Експерти назвали найкращі нові авто до $30 тис

    14 Вересня, 2025

    Toyota Land Cruiser стане електричним

    13 Вересня, 2025
    Facebook Telegram
    © 2025 AVTOPILOT.com.ua.

    "Автопілот" пропонує огляди, поради, новини зі світу автомобілів, зокрема останні новинки автоіндустрії, технологічні інновації, а також практичні поради для водіїв. Відвідувачі можуть знайти інформацію про автомобілі різних марок, порівняльні тести, а також деталі про участь автовиробників у різноманітних подіях та автоспорті. Avtopilot.com.ua ділиться курйозними історіями з доріг та надає експертні огляди на актуальні теми, що стосуються кожного автомобіліста.

    Копіювання текстів або зображень, поширення інформації Avtopilot.com.ua у будь-якій формі забороняється без письмової згоди адміністрації. Цитування матеріалів сайту Avtopilot.com.ua дозволено за умови відкритого для пошукових систем гіперпосилання на конкретний матеріал не нижче другого абзацу.

    Контакти

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.