Страх залишитися з розрядженою батареєю посеред дороги — один із головних бар’єрів для потенційних власників електромобілів. Однак сучасні технології роблять цей процес набагато передбачуванішим і безпечнішим, ніж може здатися на перший погляд, інформує Автопілот з посиланням на Auto Świat.
На відміну від автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння, який може раптово зупинитися, коли закінчиться пальне, електрокар попереджає водія про низький заряд заздалегідь і дуже наполегливо. Виробники впровадили багатоступеневу систему сповіщень, щоб уникнути несподіванок та надати водієві максимальний час для реагування.
Перші попередження зазвичай з’являються, коли залишок заряду тягової батареї опускається до 20-25%. Бортовий комп’ютер виводить на екран повідомлення, змінює колір індикатора заряду, а навігаційна система автоматично пропонує маршрути до найближчих зарядних станцій. На цьому етапі автомобіль функціонує у звичайному режимі, але вже сигналізує про необхідність планувати наступні дії.
Коли рівень заряду стає критичним, наприклад, падає нижче 10%, система переходить до більш активних дій. Попередження стають гучнішими та частішими. Автомобіль може почати обмежувати роботу енергоємних систем, які не впливають на безпеку руху. Наприклад, може знизитися потужність кліматичної установки, підігріву сидінь або мультимедійної системи, щоб зберегти дорогоцінні кілометри запасу ходу.
Ключовим етапом перед повною зупинкою є так званий «режим черепахи». Коли система розуміє, що заряд практично вичерпано, вона активує режим обмеженої потужності. Це проявляється у значному зниженні максимальної швидкості та динаміки розгону. Педаль акселератора стає менш чутливою. Мета цього режиму — не просто заощадити енергію, а дати водієві можливість безпечно з’їхати з проїжджої частини, знайти місце для паркування або дотягнути останні кілька сотень метрів до безпечної зони.
Навіть після того, як тягова батарея повністю розрядиться і автомобіль втратить здатність рухатися, він не перетворюється на некерований об’єкт. Важливі системи безпеки, такі як аварійна сигналізація, гальма та гідропідсилювач керма, продовжують працювати ще деякий час завдяки енергії від окремої 12-вольтової батареї. Це дозволяє водієві безпечно зупинитися та позначити своє положення на дорозі.
Що робити, якщо електромобіль все ж зупинився? Єдиний вихід — викликати евакуатор. Важливо попередити диспетчера, що йдеться саме про електрокар, оскільки для його транспортування потрібен евакуатор з платформою. Буксирування класичним методом для більшості електромобілів заборонене і може призвести до пошкодження трансмісії.
Хоча повний розряд батареї не є катастрофою, варто уникати таких ситуацій. Глибокий розряд може негативно вплинути на довговічність акумулятора, незважаючи на те, що система управління батареєю (BMS) завжди залишає невеликий буферний запас енергії для захисту елементів. Таким чином, повна зупинка електромобіля — це контрольований процес, розроблений для максимальної безпеки водія та мінімізації дискомфорту.