Щороку мільйони водіїв у всьому світі стикаються з такою неприємністю, як прокол шини. Проте, відкривши багажник нового автомобіля, багато хто з подивом виявляє відсутність звичного запасного колеса, навіть компактної «докатки». Ця тенденція стає все більш поширеною, перетворюючи звичний атрибут на справжню рідкість, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.

Були часи, коли запасне колесо було настільки важливим елементом, що автовиробники розміщували його де тільки можливо. Його можна було побачити на крилах вінтажних авто, на задніх дверях позашляховиків і навіть у моторних відсіках дивакуватих компактних машин. Саме такою була ситуація, коли відбулося перше знайомство водіїв з Yugo.

Як і багато сучасних автомобільних трендів, витоки цієї зміни сягають паливних криз 1970-х років. Саме тоді компанії почали приділяти максимум уваги економії пального. Зниження ваги стало ключовим фактором для покращення показників ефективності. Оскільки комплект із колеса, диска та інструментів може важити 20-30 кілограмів, його усунення дозволяє досягти невеликого, але все ж таки помітного зменшення споживання пального. Крім того, це також знижує виробничі витрати для самого автовиробника.

Історія запасного колеса почалася в 1904 році, коли було винайдено так зване «колесо Степні», яке кріпилося прямо на пошкоджене колесо без необхідності його демонтажу. Однак справжня еволюція почалася з прагнення до економії ваги. Спочатку, наприкінці 1960-х, з’явилися «складані» запаски, що складалися з ненакачаної шини на меншому диску та балончика зі стисненим повітрям. Згодом вони перетворилися на більш звичні нам «докатки», які є по суті тими ж компактними колесами, але вже в накачаному стані.

Поворотним моментом у долі запасних коліс стала поява сучасних шин Run-flat. Вони існують у двох основних варіаціях. Перший тип, представлений компанією Bridgestone для Porsche 959 у 1987 році, має надзвичайно міцні бічні стінки, які утримують вагу автомобіля навіть у разі повної втрати тиску. Інший тип — це самогерметизуючі шини, внутрішня поверхня яких покрита спеціальним матеріалом. При невеликому проколі цей матеріал розширюється, заповнює отвір і запобігає витоку повітря.

Згідно з даними Consumer Reports, сьогодні лише близько 10% нових автомобілів оснащуються повнорозмірним запасним колесом. Ще приблизно 50% використовують компактну «докатку», яка має обмеження по швидкості та дистанції пробігу. Решта ж покладаються на шини Run-flat, доповнені ремонтним комплектом, що складається з герметика та компресора для накачування. Проте таке рішення не завжди є ідеальним.

Одним з головних недоліків є фінансовий аспект. Шини Run-flat після проколу все одно потребують заміни, а їх вартість може бути вдвічі вищою за звичайні аналоги. Враховуючи рекомендацію міняти шини парами, а то й усі чотири одночасно, один прокол може обернутися серйозним ударом по гаманцю. До того ж, навіть без пошкоджень, шини Run-flat зношуються значно швидше і вимагають частішої заміни.

Існує також постійне занепокоєння щодо ризику залишитися на узбіччі. Хоча сучасні шини Run-flat можуть витримати навіть розрив боковини, вони безсилі проти серйозних пошкоджень, які буквально розривають гуму на шматки. У такій ситуації ремонтний комплект також не допоможе. Саме тому важливо бути готовим до непередбачуваних ситуацій і мати в автомобілі набір для екстрених випадків, навіть якщо у вашому багажнику немає запаски.

Exit mobile version