Шанувальники ралі 90-х років добре пам’ятають, як синя Subaru Impreza буквально літала над засніженими трасами, залишаючи конкурентів далеко позаду. Легендарний опозитний двигун та система повного приводу допомогли бренду завоювати численні титули та закріпити за собою репутацію виробника надзвичайно прохідних автомобілів. Ця спадщина продовжує жити в сучасних моделях, зокрема завдяки інноваційним технологіям, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.

Однією з ключових систем, що робить автомобілі Subaru такими впевненими на слизьких покриттях, є X-Mode. Ця функція, доступна в більшості сучасних моделей, працює в тандемі з фірмовим симетричним повним приводом (AWD), щоб забезпечити максимальне зчеплення з дорогою в умовах снігу, бруду чи льоду. Існує дві версії системи: стандартний X-Mode та розширений X-Mode Dual Mode, який пропонує окремі налаштування для різних типів бездоріжжя.
Щоб зрозуміти магію X-Mode, спершу варто розібратися в принципі роботи симетричного повного приводу Subaru. Ця система постійно розподіляє потужність рівномірно між передньою та задньою осями. Спеціальні датчики безперервно відстежують зчеплення кожного колеса. Якщо один із датчиків фіксує пробуксовку, система динамічного контролю (VDC) миттєво реагує, пригальмовуючи колесо, що втратило зчеплення, і перенаправляючи крутний момент на три інші. X-Mode вдосконалює цей процес, підключаючи до роботи інші ключові вузли автомобіля.

При активації X-Mode змінюється логіка роботи кількох систем для забезпечення максимального контролю. По-перше, реакція на натискання педалі газу стає більш плавною та поступовою. Це дозволяє уникнути різкого зриву коліс у пробуксовку при старті на слизькій поверхні. По-друге, трансмісія утримує нижчі передачі, щоб використовувати максимальний крутний момент двигуна, який ефективніше передається колесам із кращим зчепленням. Система VDC також стає більш чутливою, реагуючи набагато швидше і раніше пригальмовуючи колеса, що буксують, імітуючи роботу диференціала підвищеного тертя.
Важливою складовою X-Mode є інтеграція з системою допомоги при спуску з гори (Hill Descent Control). На швидкості до 20 км/год електроніка повністю бере на себе контроль над гальмами та двигуном, забезпечуючи безпечний та рівномірний спуск крутими схилами без участі водія. Версія X-Mode Dual Mode додає ще більше гнучкості. Режим «Сніг/Бруд» працює за класичним принципом, а режим «Глибокий сніг/Багнюка» дозволяє колесам більше пробуксовувати. Це необхідно для того, щоб підтримувати інерцію руху та самоочищатися від в’язкого бруду чи снігової каші.

На відміну від постійно активного повного приводу, X-Mode потрібно вмикати вручну. Залежно від моделі, це може бути кнопка біля важеля КПП або іконка на сенсорному екрані мультимедійної системи. Система призначена для використання на низьких швидкостях: активувати її можна на швидкості до 40 км/год, але вона автоматично вимикається, якщо швидкість перевищить 30 км/год. Варто пам’ятати, що X-Mode — це не аналог жорсткого блокування диференціалів, як у рамних позашляховиках. Система значно розширює можливості кросовера на легкому бездоріжжі, засніжених дорогах чи крутих схилах, але не призначена для екстремального скелелазіння.