Сучасні автомобілі вражають кількістю технологій, про які раніше не можна було й мріяти: камери з оглядом 360 градусів, системи моніторингу сліпих зон та адаптивний круїз-контроль стали звичним явищем. Однак, поки одні інновації з’являються, інші, колись незамінні елементи, поступово відходять у минуле. Слідом за фізичними селекторами передач, запасними колесами та кнопками на панелі приладів, зникають і протитуманні фари, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.

Протитуманні фари, що встановлюються низько на бампері, створюють чіткий, широкий промінь світла, спрямований на дорогу. Це дозволяло водієві бачити дорожню розмітку та інші об’єкти безпосередньо під шаром туману, тоді як стандартні фари, розташовані вище, створювали сліпучу завісу. Експерти з безпеки дорожнього руху рекомендували використовувати протитуманні вогні разом із ближнім світлом в умовах поганої видимості, оскільки дальнє світло лише погіршувало ситуацію, відбиваючись від крапель води.
Виконуючи унікальну функцію, протитуманні фари були важливим елементом безпеки. Проте, ця колись поширена опція в останні роки почала зникати, оскільки інновації зробили основні фари значно ефективнішими.

Поява протитуманних фар була відповіддю на недоліки галогенних ламп, які не могли забезпечити концентрований пучок світла, необхідний для видимості в тумані. Сьогодні ж автовиробники вважають, що розвиток технологій головного світла робить окремі протитуманки зайвими. Наприклад, компанія Genesis та Hyundai пояснюють відмову від них впровадженням багатогранних рефлекторних (MFR) та світлодіодних (LED) фар. Вони стверджують, що автомобілі, оснащені такими системами, особливо з використанням прозорих розсіювачів та рефракційних лінз, забезпечують значно кращу видимість.
Світлодіодні фари генерують коротшу довжину хвилі та майже біле світло, що, як вважається, забезпечує чудову видимість навіть у тумані, усуваючи потребу в додаткових лампах. Хоча протитуманні фари не є надто енергозатратними, ще однією перевагою LED-технології є її ефективність — вона у 20 разів перевершує галогенні лампи. Також, відмова від протитуманок дозволяє зменшити вагу автомобіля, що позитивно впливає на його динаміку, та надає дизайнерам більше свободи. А простір, що звільнився, інженери використовують для функціональних повітряних завіс, покращуючи аеродинаміку кузова.
Ще одним фактором, що сприяє зникненню протитуманних фар, є відсутність обов’язкових вимог до них у багатьох країнах, наприклад, у США. Національне управління безпекою руху на трасах (NHTSA) вимагає наявності ременів безпеки, подушок безпеки та камер заднього виду, але не протитуманних фар. Натомість у Великій Британії обов’язковим є щонайменше задній протитуманний ліхтар.

Незважаючи на нові технології освітлення, якщо ви все ще хочете мати протитуманні фари, у вас є кілька варіантів. По-перше, не всі автовиробники від них відмовилися. Наприклад, вони є стандартними для кросовера Infiniti QX55, а електромобіль Polestar 2 пропонує передні протитуманні фари з функцією освітлення поворотів та задні протитуманні ліхтарі.
Другий варіант — додати протитуманні фари на автомобіль, де їх не було з заводу. На ринку доступні комплекти для встановлення, а в мережі можна знайти детальні відеоінструкції, як у експертів з 1A Auto, що допоможуть зробити це самостійно. Хоча такий підхід заощадить кошти на роботі, професійне встановлення може вартувати додаткових витрат, але гарантує спокій.
Таким чином, нові технології, як-от LED-освітлення, та той факт, що протитуманні фари ніколи не були обов’язковим елементом безпеки, призвели до того, що вони стають все менш поширеними. На щастя, для прихильників класичного рішення все ще існують автомобілі, що їх пропонують, а також можливість встановлення на вторинному ринку.