Компанія Tesla готується до запуску нової, більш доступної версії свого бестселера Model Y, що є стратегічною відповіддю на одне з найсерйозніших падінь квартальних продажів в історії бренду, інформує Автопілот з посиланням на Autocar.
Ще в січні очільник компанії Ілон Маск анонсував намір представити низку більш бюджетних моделей до літа, щоб розширити клієнтську базу. Однак замість розробки абсолютно нової платформи, було ухвалено рішення випустити спрощену комплектацію вже існуючого та популярного кросовера. Очікується, що виробництво цієї модифікації розпочнеться приблизно в серпні або вересні поточного року, що дозволить оперативно вивести продукт на ринок.
Наразі Ілон Маск утримується від детальних коментарів щодо майбутніх планів. Залишається невідомим, чи планується аналогічне оновлення для інших моделей, наприклад, для Model 3. Також відсутня інформація про те, на яких саме ринках буде представлена нова версія Model Y, якими будуть планові обсяги виробництва та, що найважливіше, якою буде її цільова вартість. Для порівняння, поточна найдешевша версія цього електричного позашляховика у Великій Британії стартує з позначки £51,990.
У Tesla покладають великі надії, що випуск базової моделі допоможе стимулювати продажі, особливо на ключовому для компанії ринку США. Ситуація там ускладнюється тим, що чинні державні субсидії на купівлю електромобілів у розмірі $7500 можуть бути скасовані в рамках перегляду екологічних мандатів адміністрацією Дональда Трампа. Це створює додатковий тиск на виробника та змушує шукати шляхи зниження кінцевої ціни для споживача.
Анонс нової моделі пролунав на тлі публікації невтішного фінансового звіту за другий квартал 2025 року, який продемонстрував значні збитки. Ілон Маск попередив інвесторів, що негативна тенденція, ймовірно, збережеться, і найближчі місяці можуть стати одним із найскладніших періодів для Tesla. Ключовим показником, що викликав занепокоєння, стало падіння доходу на 16% — до $1,17 мільярда.
Керівництво компанії пояснює такий стан справ кількома факторами. По-перше, загальний обсяг продажів скоротився на 13%. По-друге, відбулося зниження середньої вартості продаваних моделей, що вплинуло на маржинальність. По-третє, зросли операційні витрати, пов’язані з підтримкою та розширенням виробництва. Проте найважливішим ударом стало різке падіння доходів від продажу так званих «екологічних кредитів».
Ці кредити інші автовиробники раніше купували у Tesla, щоб виконати державні вимоги щодо викидів. Дохід від цього напрямку впав на 51% порівняно з другим кварталом 2024 року. Це падіння безпосередньо пов’язане зі згортанням екологічних регуляцій у США, ініційованим адміністрацією Трампа. Через це автовиробники більше не відчувають гострої потреби досягати певних квот на виробництво електромобілів і, відповідно, не купують кредити у Tesla.
Скасування законодавства часів Джо Байдена, яке вимагало, щоб до 2030 року 50% усіх нових автомобілів у США були електричними, має набути чинності найближчими місяцями. У зв’язку з цим Ілон Маск під час розмови з журналістами не виключив, що компанію «може очікувати кілька важких кварталів». Таким чином, запуск дешевшої Model Y є не просто розширенням лінійки, а вимушеним кроком для адаптації до нових ринкових та політичних реалій.