У 2024 році житель Одеси став рекордсменом України за розміром штрафу за водіння електросамоката у стані сп’яніння. За рішенням суду, він має сплатити 34 тисячі гривень — максимальну суму, яку передбачає законодавство за таке порушення, пише Автопілот з посиланням на Інтент.
Як повідомляє аналітична платформа Опендатабот з посиланням на дані пошуковика по судовому реєстру «Бабуся», цей випадок став найгучнішим серед усіх 71 справи, у яких фігурували електросамокати. Варто зазначити, що кількість подібних справ лише зростає: за рік їх побільшало на 42%, а лише з початку 2025 року в судовому реєстрі вже зафіксовано щонайменше 17 нових інцидентів.
Рекордний штраф в Одесі пояснюється тим, що порушник не мав водійського посвідчення та вже раніше притягувався до відповідальності за аналогічне порушення — повторна їзда на електросамокаті в нетверезому стані.
Інші випадки, зафіксовані впродовж двох останніх років, були менш суворо покарані. Зокрема, 17 осіб отримали штрафи по 17 тисяч гривень. З них 15 перебували у стані алкогольного сп’яніння, а двоє — наркотичного. У трьох випадках суд заборонив керувати транспортними засобами строком на один рік.
З 2023 року в Україні електросамокати, моноколеса, сігвеї та подібні засоби офіційно визнано транспортними засобами. Це дало змогу поліції та судам притягати їхніх водіїв до адміністративної відповідальності за загальними правилами, як і автомобілістів. Однак специфічних правил для мікромобільного транспорту досі не розроблено, що породжує правову невизначеність.
Проблема вимагає комплексного врегулювання — і з боку законодавців, і з боку органів безпеки дорожнього руху. З огляду на зростання популярності електросамокатів, питання їх правового статусу та відповідальності користувачів виходить на перший план.