Сьогодні нам важко уявити дороги без знаків швидкісного режиму. Але історія законів про обмеження швидкості розпочалася задовго до звичних світлофорів і номерних знаків — ще в XIX столітті. І перші обмеження були зовсім не схожі на сучасні. Справжнім “антиперегоночним” законом стала британська норма, яка вимагала… людину з червоним прапором перед кожною машиною, пише Автопілот.
У 1865 році британський парламент ухвалив “Red Flag Act” — закон, що обмежував швидкість руху самохідних машин до 6 км/год у передмісті та до 3 км/год у містах. Але найкумедніше — перед кожною такою машиною мав йти пішохід із червоним прапором, тримаючи дистанцію у 60 ярдів (приблизно 55 метрів), а вночі — з червоним ліхтарем. Це правило зробило парові машини, що щойно з’явилися, практично безсенсовими.

Чому такий абсурд? Тоді дороги заповнювали вози з кіньми, і шум самохідних машин лякав тварин. Щоб уникнути зіткнень і паніки, влада вирішила буквально “попереджати” всіх пішим сигналом.
Справжній закон про обмеження швидкості з’явився не в Британії, а в США — 21 травня 1901 року, у штаті Коннектикут. Там дозволили рух у межах міста не швидше 12 миль/год (≈19 км/год), а за містом — до 15 миль/год (≈24 км/год). Закон також зобов’язував водіїв зупинятись або уповільнюватися при наближенні до коней.
Проте ще задовго до цього, у 1652 році (!) колонія Нью-Амстердам (нині Нью-Йорк) вже забороняла “скакати галопом” вулицями. За порушення — штраф 2 фламандські фунти, що дорівнює близько $150 у сучасних грошах.
У 1868 році в Лондоні з’явилися перші світлофори з газовим підсвічуванням, якими керували вручну. До кінця XIX століття поступово зростала швидкість, дозволена законом. Але за її порушення карали ще раніше.

Перший штраф за перевищення швидкості виписали у 1896 році британцю Уолтеру Арнольду. Його зупинили за те, що їхав… 13 км/год! Поліцейський переслідував порушника на велосипеді, і досі незрозуміло, як саме йому вдалося заміряти швидкість. У США перший штраф за швидкість виписали у 1899 році таксисту з Нью-Йорка, який розігнав свій електротаксі до 12 миль/год.

Історія показала, що без обмежень дороги швидко стають небезпечними. Після запровадження правил у XX столітті рівень смертності на дорогах почав знижуватись. У США в 1974 році запровадили національне обмеження — 55 миль/год (≈88 км/год), що врятувало тисячі життів.

Сьогодні ми вважаємо ці обмеження очевидними, але колись вони здавалися абсурдом. Історія розвитку транспортного права — це нагадування про те, як навіть найрадикальніші ідеї можуть з часом стати нормою.