Ціни на бензин в Україні знизилися на кілька гривень за літр — і не завдяки внутрішнім економічним процесам, а через глобальні зрушення на європейському ринку пального. Аналітики вказують на несподівану, але логічну причину — надвиробництво бензину в країнах ЄС, пише Автопілот з посиланням на INKorr.
Експерти «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн та Іван Марченков зазначають, що європейські виробники опинилися в ситуації, коли попит на їхню продукцію різко впав. Причиною цього став запуск найбільшого в Африці нафтопереробного заводу Dangote Refinery у Нігерії восени 2024 року. Країна, яка раніше була головним імпортером європейського пального, почала забезпечувати себе самостійно.
Це призвело до профіциту бензину в ЄС. Як результат — зниження оптових цін і активні спроби європейських трейдерів знайти нові ринки збуту, серед яких — Україна.
Через зниження маржинальності виробництва такі компанії, як Shell та BP, почали згортати діяльність на своїх європейських НПЗ. Загальне скорочення потужностей у ЄС сягнуло 28 мільйонів тонн на рік. І хоча Європа все ще залишається великим виробником, попит не встигає за пропозицією.
Це відкриває нові можливості для України. Майже 90% імпортного пального до нашої країни надходить із Польщі, Литви, Румунії та Німеччини. Умови на ринку змусили постачальників знизити ціни, і навіть транспортувати бензин до України сухопутними шляхами стало економічно вигідно.
За словами аналітиків, різниця між ціною на нафту та готовий бензин скоротилася, що відобразилося і на кінцевій вартості пального на АЗС. У середньому, ціна знизилася на 3,4 грн/л порівняно з очікуваним рівнем. Це позитивна новина для автомобілістів, особливо в умовах постійного зростання акцизів.
Втім, експерти попереджають, що падіння цін може бути обмеженим у часі: податки й зовнішні фактори можуть швидко вплинути на вартість пального в майбутньому.
Після завершення воєнних дій в Україні нафтопереробна галузь зіткнеться з ще жорсткішою конкуренцією з боку європейських виробників. Проте у вітчизняного ринку є один вагомий козир — власні ресурси біоетанолу, які дедалі частіше використовуються як компонент сучасного бензину.
Завдяки цьому українські виробники зможуть знижувати собівартість і адаптуватися до нових умов, а водії — очікувати стабільніших цін.
Раніше ми писали, як довго можна стояти на холостому ходу без наслідків для двигуна.