Американська Tesla, ще донедавна беззаперечний лідер у сфері електромобілів, стрімко втрачає позиції. І це вже не просто криза — компанія фактично тримається на плаву лише завдяки захисним митам у США, які блокують доступ китайських виробників на внутрішній ринок. Про це повідомляє Автопілот з посиланням на CNN.
Китайський автовиробник BYD за підсумками 2024 року показав рекордний результат — 107 мільярдів доларів доходу. Це вперше в історії, коли компанія подолала позначку в 100 мільярдів і випередила Tesla, яка заробила 97,7 мільярда. До того ж акції BYD зросли вже на понад 50% з початку року, тоді як Tesla втратила 40% лише за останні три місяці.
Колись Ілон Маск жартував над спробами BYD стати серйозним конкурентом, але сьогодні змушений закликати співробітників Tesla не продавати свої акції — щоби не пришвидшити падіння котирувань.
CNN наголошує, що ситуація є результатом одразу кількох паралельних процесів. По-перше, модельна лінійка Tesla майже не оновлювалась упродовж останніх років, а доступна бюджетна модель досі існує лише в обіцянках. По-друге, система автопілоту Tesla втрачає конкурентоспроможність — на тлі стрімкого розвитку рішень від Waymo (Google).
Та, мабуть, найбільш руйнівний удар по бренду завдав сам Маск. Його відверта підтримка правих політичних сил і кампаній йде врозріз із аудиторією Tesla, яка здебільшого асоціювала себе з прогресивними, екологічно свідомими ідеями. У Європі, де екоактивізм має особливо сильні позиції, це спричинило різке падіння продажів. Наприклад, у Німеччині — найбільшому ринку ЄС — попит на Tesla у лютому впав на 75%. Уся Європа — мінус 44%. Ба більше, навіть уживані Tesla почали втрачати популярність.
На цьому тлі BYD демонструє зворотну динаміку. Компанія пропонує широкий вибір електромобілів і гібридів за доступною ціною. Їхній новий електричний седан Qin L EV із запасом ходу понад 530 км коштує від 16 500 доларів — удвічі дешевше за Tesla Model 3. У Китаї базова модель BYD доступна вже за 10 000 доларів.
Фактично Tesla досі утримує позиції в США лише завдяки митам, які обмежують китайську експансію. Як підсумовує CNN: «Маск сильно недооцінив BYD. Без торговельних бар’єрів ця компанія могла б перетворитися на справжній нічний жах для Tesla».