Власники водневого седана Toyota Mirai зіткнулися з жорстокою реальністю: їхні автомобілі практично неможливо використовувати. Розчарування переросло у судовий позов проти автогіганта, оскільки водії стверджують, що їм продали транспортний засіб без життєздатної інфраструктури для заправки, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Головна проблема Mirai — залежність від водневих заправних станцій, яких у США катастрофічно мало. Якщо тривога через запас ходу в електромобілі здається вам проблемою, уявіть, що по всій країні існує лише близько п’ятдесяти чотирьох точок для заправки, і майже всі вони зосереджені в Каліфорнії. На відміну від електрокарів, Mirai не можна підключити до звичайної розетки. Згідно з репортажами місцевих новинних видань, навіть ті нечисленні станції, що існують, часто виходять з ладу, залишаючи водіїв у буквальному сенсі без пального посеред дороги.
У позові також стверджується, що дилери Toyota свідомо вводили покупців в оману, перебільшуючи перспективи водневої технології. Як зазначають аналітики з автомобільних видань, клієнтам обіцяли, що Mirai стане таким же популярним, як Prius, а мережа заправок розшириться по всій країні протягом року. Ці обіцянки так і не стали реальністю, залишивши власників із дорогою, але марною іграшкою.
Відсутність попиту та інфраструктури змусила Toyota вдаватися до відчайдушних кроків, пропонуючи величезні знижки. У певний момент автомобіль можна було придбати з дисконтом до 40 000 доларів. Проте це вдарило по ринку вживаних машин, спричинивши катастрофічне знецінення. Власники опинилися в борговій пастці: продати Mirai неможливо, оскільки сума кредиту значно перевищує його реальну вартість. Один із показових випадків — історія морського піхотинця, якого після покупки авто перевели з Каліфорнії до Вірджинії, де немає жодної водневої заправки.
Коли Mirai вперше з’явився у 2016 році, ідея автомобіля на паливних елементах здавалася привабливою. Інфраструктура для електромобілів тоді була слаборозвиненою. Для порівняння, Tesla мала лише кілька тисяч станцій Supercharger по всьому світу, а сьогодні їхня кількість перевищує 75 тисяч. Ідея мати власну електростанцію на борту виглядала логічною. Адже якщо паливні елементи були достатньо надійними, щоб доставити астронавтів на Місяць, то для земних поїздок їх мало вистачити з головою.
Проте воднева технологія має фундаментальні недоліки. Хоча водень є найпоширенішим елементом у Всесвіті, він також надзвичайно активний. За даними Управління енергетичної інформації США, його складно зберігати в чистому вигляді, оскільки він прагне вступити в реакцію з іншими елементами. Більше того, процес виробництва чистого водню вимагає більше енергії, ніж потім можна отримати при його використанні.
Сьогодні, на тлі стрімкого розвитку мережі зарядних станцій для електромобілів, водневі авто виглядають технологічним глухим кутом. Проблема «курки та яйця», коли відсутність інфраструктури гальмує поширення автомобілів і навпаки, для електрокарів вже практично вирішена. Але для водневих машин, як-от Toyota Mirai, цей момент, схоже, так ніколи й не настане. Більшість автовиробників вже згорнули свої водневі програми, визнавши їх безперспективними.
