Індекс швидкості на боковині автомобільної шини — це не просто вказівка на максимальну швидкість, яку вона може витримати перед тим, як зазнати руйнування. Цей, на перший погляд, технічний параметр безпосередньо впливає на керованість, знос та, що найважливіше, на комфорт вашої поїздки, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Цей індекс є однією з багатьох позначок на шині і виражається латинською літерою, що стоїть поруч з індексом навантаження. Шкала починається з низьких значень і доходить до екстремальних, призначених для суперкарів. Наприклад, шина з індексом “S” розрахована на швидкість до 180 км/год, тоді як “U” витримує до 200 км/год. Далі йдуть більш поширені “H” (210 км/год) та “V” (240 км/год). На вершині цього рейтингу знаходяться індекси Z, W та Y, які дозволяють розганятися до 270 км/год і навіть 300 км/год відповідно.
Шини з вищими індексами швидкості, безперечно, пропонують краще зчеплення з дорогою, точнішу керованість та ефективніше гальмування. Саме тому їх встановлюють на спортивні автомобілі та потужні гіперкари. Їхня конструкція дозволяє краще розсіювати тепло на високих швидкостях, що є критично важливим для безпеки. Однак на цьому перелік їхніх переваг для звичайного водія, по суті, закінчується.
Секрет криється у конструкції. Для зменшення «виляння» гуми під час швидкісної їзди, що генерує надлишкове тепло, виробники використовують жорсткіший каркас та м’якші гумові суміші. Таке поєднання забезпечує максимальне розсіювання тепла, але має і зворотний бік. Автомобіль стає жорсткішим, будь-яка нерівність дороги відчувається сильніше, а самі шини зношуються значно швидше. До того ж, їхні характеристики суттєво погіршуються за низьких температур.
Важливо розуміти, що індекс швидкості не є рекомендацією до стилю водіння. Наявність шин з індексом “V” не дає вам права рухатися містом зі швидкістю 240 км/год. Максимально дозволена швидкість, вказана на шині, майже завжди буде значно вищою за законодавчі обмеження на дорогах загального користування.

Для більшості сімейних автомобілів, таких як компактні седани, кросовери та міські хетчбеки, цілком достатньо шин з індексами “S”, “T” або “H”. Вони забезпечують оптимальний баланс між безпекою, довговічністю та комфортом. Для пікапів та легких вантажівок зазвичай обирають шини з індексами від “N” до “T”. Категорично не рекомендується змішувати на одній осі шини різних виробників, розмірів, а тим паче з різними індексами швидкості, оскільки це може непередбачувано вплинути на керованість.
Хоча експерти радять встановлювати чотири однакові шини, іноді допускається використання покришок з різними швидкісними індексами. Проте існує суворе правило: шини з вищим індексом завжди повинні стояти на передній осі, незалежно від типу приводу (передній, задній чи повний). Це допомагає уникнути небезпечного надлишкового повертання (заносу задньої осі). При цьому варто пам’ятати, що максимальна безпечна швидкість всього автомобіля буде обмежуватися шиною з найнижчим індексом.
Отже, наступного разу, обираючи нову гуму, враховуйте, що для комфортних та спокійних поїздок туристичні шини з індексом “H” або “S” будуть значно кращим вибором. Вони тихіші, довговічніші та м’якші, ніж високопродуктивні аналоги з індексом “V” чи вище. Правильний вибір — це не гонитва за максимальними показниками, а пошук балансу, що відповідає вашому автомобілю та стилю водіння.