Двигун є серцем будь-якого автомобіля, а моторна олива — його життєво важливою кров’ю. Навіть незначні, на перший погляд, фактори можуть суттєво вплинути на його роботу, адже цей складний механізм надзвичайно чутливий до якості мастильних матеріалів. Без належного змащення та захисту навіть найнадійніший агрегат може швидко вийти з ладу, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.

Основна функція моторної оливи полягає не лише у зменшенні тертя між рухомими деталями для запобігання їх передчасному зношенню. Вона також відіграє роль своєрідної системи очищення, вимиваючи з двигуна найпоширеніші забруднювачі, що негативно впливають на його продуктивність та загальний стан. З часом ці сторонні домішки накопичуються, знижуючи ефективність оливи та її здатність захищати компоненти мотора. Якщо ігнорувати цей процес, автомобіль ризикує перетворитися на нерухомий шматок металу.
Одними з найнебезпечніших ворогів є абразивні частинки, такі як пил та бруд. Вони легко проникають у двигун через систему впуску повітря, особливо якщо повітряний фільтр забруднений або пошкоджений. Потрапляючи в камери згоряння, ці мікроскопічні частинки діють як наждачний папір, спричиняючи непоправні пошкодження. Не менш шкідливою є металева стружка, яка є неминучим продуктом зносу деталей, що працюють на високих швидкостях. Ці металеві уламки циркулюють разом з оливою, дряпаючи такі важливі компоненти, як колінчастий вал, та можуть забивати масляні канали, що призводить до падіння тиску оливи та передчасного виходу двигуна з ладу.

Вода — ще один поширений і підступний забруднювач. Вона може потрапити в оливу через утворення конденсату під час охолодження двигуна або внаслідок витоку охолоджувальної рідини. Вода сама по собі є основною причиною корозії та іржі, а в поєднанні з картерними газами, що прориваються з камер згоряння, вона утворює агресивну кислоту, яка буквально роз’їдає металеві поверхні зсередини. Моторна олива розроблена для запобігання цьому, але її можливості не безмежні.
Інколи в масляному піддоні може опинитися і паливо. Якщо ви відчуваєте запах бензину від масляного щупа, це тривожний знак. Потрапляння пального в систему змащення значно розріджує оливу, погіршуючи її змащувальні властивості та прискорюючи зношення всіх рухомих частин. Це може статися через проблеми з паливною системою або неповне згоряння пального.
Нарешті, не варто забувати про сажу — побічний продукт згоряння палива, оливи та вуглецевих відкладень. Ці частинки проникають у картер, змішуються з чистою оливою та суттєво змінюють її в’язкість. З часом накопичення сажі та інших забруднювачів призводить до утворення густого осаду, відомого як шлам. Подібно до холестерину в артеріях, шлам забиває масляні канали, перешкоджаючи циркуляції оливи. Надмірна кількість шламу неминуче веде до повного і, як правило, дуже дорогого ремонту або заміни двигуна.