Часто власники дизельних автомобілів помічають, що моторна олива в їхньому двигуні чорніє значно швидше, ніж у бензинових аналогах, і це викликає занепокоєння. Однак, як пояснюють фахівці, це явище є цілком нормальним і свідчить про те, що олива ефективно виконує свою роботу. Сучасні моторні оливи не лише змащують рухомі деталі двигуна, а й виконують функцію теплообміну, відводячи надлишкове тепло від поршнів та стінок циліндрів, допомагаючи системі охолодження підтримувати оптимальну робочу температуру та запобігати перегріву, інформує Автопілот.
Найважливіша ж функція оливи, що пояснює її швидке потемніння, – це підтримання чистоти двигуна. Моторна олива активно поглинає бруд, дрібні частинки та сажу, яка є побічним продуктом неповного згоряння палива та повітря в усіх двигунах внутрішнього згоряння. Саме сажа є основною причиною, чому олива в дизельних двигунах чорніє набагато швидше.
Дизельні двигуни, особливо ті, що оснащені системою рециркуляції вихлопних газів (EGR), виробляють більшу кількість сажі. Система EGR постійно повертає частину вихлопних газів назад у камеру згоряння, що сприяє інтенсивнішому утворенню сажі та прискорює деградацію оливи. Це також пояснює, чому клапани EGR схильні до засмічень і потребують регулярного обслуговування.
Варто зауважити, що темний або навіть чорний колір оливи не завжди є показником її зносу чи необхідності негайної заміни. Зміна кольору не є точним індикатором стану оливи. Дизельні оливи відрізняються від бензинових тим, що містять більше спеціальних присадок, зокрема миючих та диспергуючих речовин. Саме ці присадки активно поглинають забруднення та сажу, утримуючи їх у зваженому стані та не даючи осідати на деталях двигуна. У результаті, олива темніє практично одразу після заміни, оскільки починає виконувати свою функцію з очищення двигуна.
Крім того, циклічне нагрівання та охолодження двигуна під час його роботи також впливає на колір оливи. Під час руху температура оливи підвищується, а при вимкненні двигуна – знижується. Ці повторні температурні цикли можуть призводити до окислення оливи, що також сприяє її потемнінню. Якщо цей процес не контролювати, він може прискорити утворення шламу.
На жаль, візуальна оцінка кольору оливи не дає достовірної інформації про її стан. Єдиний надійний спосіб визначити, чи закінчився термін служби оливи у вашому дизельному двигуні, – це надіслати її зразок на лабораторний аналіз. Якщо ж незалежний аналіз оливи здається вам зайвим або недоцільним, найкраще суворо дотримуватися інтервалів заміни оливи, рекомендованих виробником у посібнику користувача. Це забезпечить справну роботу двигуна та його відносну чистоту зсередини.
Регулярна заміна оливи кожні 8000-11000 кілометрів або кожні три місяці для двигунів, що працюють у важких умовах, а також періодична заміна масляного та повітряного фільтрів – це ключові аспекти обслуговування дизельного двигуна. Однак ніщо не може замінити дотримання рекомендацій виробника автомобіля. Не менш важливо використовувати правильний тип та сорт оливи, зазначений у посібнику користувача для вашого дизельного автомобіля, адже це має вирішальне значення для довговічності та ефективності двигуна.
Раніше Автопілот розповів, чому на АЗС не дозволяють заливати пальне в пластикову тару.