Керувати автомобілем без приладної панелі неможливо. Вона показує швидкість, температуру двигуна, тиск у шинах та безліч інших важливих даних. Проте водії не завжди усвідомлюють, що ці показники не є абсолютно точними, і сліпа довіра до них може призвести до серйозних проблем, інформує Автопілот. Розглянемо, які прилади “брешуть” найчастіше і чому це відбувається.

Спідометр — навмисне перебільшення

Найменш точним приладом в автомобілі вважається спідометр. Його похибка занадто велика, щоб вважати показання абсолютно достовірними. На реальну швидкість впливає безліч факторів: від розміру шин та стану дорожнього покриття до напрямку вітру.

Механізм спідометра, що працює від вихідного валу коробки передач, лише опосередковано вимірює швидкість. Його конструкція з гнучким тросиком та магнітним якорем чутлива до зовнішніх впливів. Щоб компенсувати ці неточності та створити для водія “запас безпеки”, виробники навмисно закладають у спідометр похибку на завищення швидкості, яка складає близько 5%. Це правило стало своєрідним стандартом.

Отже, коли ваш спідометр показує 100 км/год, насправді ви їдете зі швидкістю приблизно 95 км/год. Це зручно з огляду на велику кількість камер контролю швидкості. Проте у сучасних цифрових спідометрах ця “брехня” має прогресивний характер: чим вища швидкість, тим більша похибка. Якщо на 100 км/год вона складає 5%, то на 130 км/год може сягати вже 7%.

Одометр — наслідок “брехні” спідометра

З тих самих причин неточні дані показує і одометр, який вимірює пройдений шлях. Оскільки він пов’язаний зі спідометром і працює від того ж валу, його показники також завищені. Реальний пробіг вашого автомобіля приблизно на 5% менший, ніж ви бачите на приладній панелі.

Цю похибку можна випадково змінити, встановивши нештатні шини. Наприклад, якщо замінити колеса розмірності 185/60R14 на більші 195/55R15, радіус колеса збільшиться. У такому разі автомобіль за один оберт колеса долатиме більшу відстань, і одометр почне “недокручувати” кілометри, показуючи менший пробіг, ніж є насправді.

Помилки ABS — прихована небезпека

Неправильні дані може видавати й антиблокувальна система гальм (ABS). Вона працює, вимірюючи швидкість обертання кожного колеса за допомогою датчиків. Якщо під час гальмування одне з коліс починає прослизати, наприклад на льоду, і його швидкість різко змінюється, система миттєво втручається, знижуючи тиск у гальмівній магістралі. Це дозволяє уникнути блокування колеса та зберегти керованість.

Проте система може помилятися. Колеса можуть обертатися з різною швидкістю не лише через ожеледицю, а й через низький тиск у шині або через нерівності на дорозі. Саме тут криється небезпека: ABS може помилково “розпустити” гальма в ситуації, коли це абсолютно не потрібно.

Уявіть, що ви екстрено гальмуєте на сухому асфальті, але під колесами опиняється ділянка з дрібними ямками або “пральна дошка”. Колесо починає вібрувати, на мить втрачаючи щільний контакт із дорогою. ABS може розцінити цю вібрацію як прослизання на льоду і дати команду на послаблення гальмівного зусилля. В результаті гальмівний шлях різко збільшується, що може призвести до зіткнення.

Про ці особливості роботи автомобільних приладів необхідно пам’ятати, завжди тримати безпечну дистанцію та починати гальмування заздалегідь, особливо на поганих дорогах.

Читайте також, де водіям заборонено вмикати кондиціонер під час зупинки.

Exit mobile version