Чи доводилося вам нещодавно керувати автомобілем у Парижі? Якщо ви не переносите нескінченні знаки «Стоп» під час руху міськими кварталами, то столиця Франції може здатися вам менш дратівливою, хоча й дещо хаотичною. Виявляється, паризькі містобудівники вважають, що існують ефективніші способи керування трафіком, ніж рудиментарні знаки повної зупинки. Власне, ще у 2016 році префектура поліції Парижа ухвалила рішення про повне видалення всіх знаків «Стоп» у межах міста, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Це рішення стало частиною ширшої стратегії, що включала заборону транзитного руху через центр міста та обмеження для великих і важких транспортних засобів. Головною метою відмови від знаків «Стоп» було прагнення покращити щільність транспортного потоку та зменшити кількість штрафів, що виписуються водіям. Зрештою, зупинки для оформлення порушень самі по собі створюють затори та лише посилюють проблему. Дослідження, проведені в інших країнах, показують, що знаки «Стоп» можуть провокувати водіїв ігнорувати право пріоритету або різко прискорюватися після зупинки, щоб компенсувати втрачений час. Ці фактори здатні підвищувати небезпеку як для пішоходів, так і для інших учасників руху.
Для забезпечення безпечного та безперервного руху Париж використовує комбінацію кругових перехресть, знаків «Дати дорогу» та загальновизнаного правила «перевага праворуч». Світлофори, звісно, залишилися, але їх встановлюють переважно на великих перехрестях з інтенсивним трафіком. Оскільки на більшості паризьких вулиць рух перебуває в постійному динамічному стані, це змушує водіїв бути набагато уважнішими до оточення. Коли водій залишається сконцентрованим, це підвищує загальний рівень безпеки для всіх: автомобілістів, велосипедистів та пішоходів.
Кругові перехрестя, які стають все більш поширеними й в Україні, підтримують постійний потік транспорту, де кожен водій повинен поступитися дорогою транспортним засобам, що вже рухаються по колу. Франція є лідером за кількістю кругових розв’язок серед усіх країн Європейського Союзу. Найвідомішим прикладом є перехрестя на площі Шарля де Голля, історично відомій як площа Зірки, де розташована Тріумфальна арка. Це місце — справжній символ керованого хаосу, де водії покладаються на взаємну повагу та інтуїцію.
Знаки «Дати дорогу» чітко вказують, що інший транспортний потік має пріоритет, і водій повинен уважно оцінити ситуацію, перш ніж продовжити рух. Відсутність будь-яких знаків або світлофорів на інших перехрестях автоматично активує правило «переваги праворуч»: водій зобов’язаний пропустити транспортний засіб, що наближається до нього з правого боку. Цей принцип є ключовим елементом системи, що дозволила відмовитися від примусових зупинок.
Дизайн більшості європейських міст кардинально відрізняється від американських, і Париж не є винятком. Вузькі, часто звивисті вулички та жваві перехрестя ставлять безпеку на перше місце. Автомобілі, велосипеди та пішоходи змушені ділити набагато менший простір, ніж це прийнято в містах США. Хоча відсутність знаків «Стоп» дозволяє транспорту рухатися вільніше, існують додаткові фактори, що покращують загальну безпеку в такому щільному міському середовищі.
Невеликі простори та обмежені проїзні частини природно змушують дотримуватися нижчої швидкості. Підняті пішохідні переходи та тротуари підвищують безпеку пішоходів у присутності автомобілів, посилюючи їхнє законне право на пріоритет та створюючи відчуття спільного простору. Якщо вам колись випаде нагода кермувати в європейському місті, зверніть увагу на відмінності в міському плануванні та організації руху. І головне — будьте максимально уважними до всього, що відбувається навколо вас.
