Серед водіїв існує чимало міфів та «гаражних» порад, особливо коли йдеться про економію пального. З огляду на те, що витрати на пальне залишаються вагомою статтею сімейного бюджету, багато хто шукає способи зменшити апетити свого автомобіля. Однією з найпоширеніших і найстійкіших легенд є ідея про те, що рух накатом на нейтральній передачі під час спуску з гори допомагає заощадити бензин. Проте, як показує практика та технології сучасних авто, ця порада не тільки застаріла, але й може бути небезпечною, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Логіка цього міфу на перший погляд здається простою та зрозумілою. Коли вимикається передача, зв’язок між двигуном та колесами розривається. Двигун переходить у режим холостого ходу, працюючи на мінімальних обертах, і, здавалося б, споживає менше пального. Ця теорія могла бути частково правдивою для старих карбюраторних автомобілів, але вона абсолютно не враховує технологічний прогрес, який відбувся в автомобілебудуванні за останні кілька десятиліть. Сучасні інжекторні двигуни працюють за зовсім іншими принципами.
Ключову роль у керуванні сучасним двигуном відіграє електронний блок управління (ECU або ECM). Цей бортовий комп’ютер постійно аналізує десятки параметрів, включаючи швидкість руху, положення педалі газу та оберти двигуна. Коли ви рухаєтеся з гори, не натискаючи на педаль акселератора, але залишаючи передачу увімкненою, ECU розуміє, що автомобіль рухається за інерцією. У цей момент він активує режим примусового холостого ходу, повністю припиняючи подачу пального до форсунок. Двигун продовжує обертатися завдяки кінетичній енергії автомобіля, що передається від коліс. Витрата пального в цей момент дорівнює нулю.
На противагу цьому, коли ви переводите важіль у нейтральне положення, двигун втрачає зв’язок з трансмісією. Щоб не заглухнути, він змушений самостійно підтримувати холості оберти. Для цього блок управління подає невелику, але постійну порцію пального. Таким чином, виходить парадоксальна ситуація: рух накатом на «нейтралці» насправді споживає більше пального, ніж рух на увімкненій передачі без натискання на газ.

Окрім фінансової недоцільності, їзда накатом є відверто небезпечною практикою. Коли передача увімкнена, ви можете використовувати гальмування двигуном для ефективного контролю швидкості на спусках. Це зменшує навантаження на гальмівну систему, запобігаючи її перегріву та втраті ефективності. У нейтральному положенні автомобіль стає некерованим снарядом, і вся відповідальність за його сповільнення лягає виключно на гальма. На затяжних спусках це може призвести до їх відмови.
Ще один важливий аспект безпеки — втрата можливості швидко відреагувати на несподівану дорожню ситуацію. Якщо виникне потреба різко прискоритися, щоб уникнути зіткнення, вам доведеться витрачати дорогоцінні секунди на увімкнення потрібної передачі. Цієї миті може виявитися достатньо для того, щоб сталася аварія. Саме через ці ризики у багатьох країнах та навіть окремих штатах США рух накатом на нейтральній передачі прямо заборонений правилами дорожнього руху. Отже, цей метод економії — не більше ніж шкідливий міф, від якого варто відмовитися заради власної безпеки та гаманця.