Термін служби гальмівних дисків у повсякденному автомобілі залежить від безлічі факторів, що робить це питання одним із найпоширеніших серед водіїв. Розуміння ознак зносу та варіантів обслуговування може значно подовжити життя гальмівної системи та забезпечити вашу безпеку на дорозі, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Для водіїв, які переважно пересуваються автомагістралями, гальмівні диски можуть справно служити до 100 000 кілометрів, перш ніж стануть занадто тонкими, деформованими або покриються глибокими борознами, що робить їх непридатними для подальшої експлуатації. Натомість, прихильники агресивного стилю водіння, які часто різко гальмують, створюють значно більше навантаження на гальма. Це може призвести до передчасного зносу як колодок, так і дисків, скорочуючи інтервал їх заміни до 30 000–40 000 кілометрів.
Багато залежить від ваших звичок за кермом та типу транспортного засобу. Більшість гальмівних дисків виготовляються зі сталі, що робить їх надзвичайно міцними та стійкими до деформації, викликаної інтенсивним нагріванням та тиском. Однак у багатьох сучасних автомобілях використовуються диски з тоншої сталі для зменшення безпружинної маси, що, на жаль, негативно позначається на їхній довговічності. Своєчасна заміна гальмівних колодок, зазвичай кожні 50 000–120 000 кілометрів, допомагає продовжити термін служби дисків. Важливо пам’ятати, що нехтування зношеними колодками є головною причиною передчасного виходу з ладу цілком справних дисків.

Експерти часто рекомендують встановлювати нові диски разом із заміною колодок для гарантії максимальної безпеки та ефективності гальмування, особливо це стосується високопродуктивних спорткарів. Однак для середньостатистичного автомобіля, як-от Corolla або CR-V, немає гострої потреби міняти старі диски, якщо вони все ще в хорошому стані. Під «хорошим станом» мається на увазі гладка поверхня без помітних канавок, що забезпечує надійне зчеплення з новими колодками. Крім того, товщина диска не повинна бути меншою за мінімально допустиме значення, вибите на його маточині. Ці цифри також допоможуть визначити, чи підлягають ваші старі диски проточці.
Проточка, або шліфування, — це процес механічної обробки, під час якого з поверхні диска знімається тонкий шар металу для усунення пошкоджень та відновлення гладкості. Це значно дешевше, ніж купувати нові деталі. Однак, якщо товщина диска вже досягла мінімального рівня, єдиним варіантом залишається повна заміна. Для порівняння: вартість заміни дисків на одній осі, враховуючи матеріали та роботу, становить приблизно від 250 до 500 доларів, тоді як проточка коштує вдвічі дешевше за сам диск — близько 15-45 доларів за штуку, без урахування монтажу.

Хоча гальмівні колодки зношуються швидше, диски також не вічні. З часом вони неминуче піддаються впливу погоди, навантажень та високих температур. Явними ознаками того, що диски досягли кінця свого життєвого циклу, є видимі подряпини або борозни, надмірна іржа, синюваті плями від перегріву, а також вібрації та пульсація педалі гальма під час уповільнення. Інші симптоми включають погіршення ефективності гальмування, неприємний скрегіт або писк під час руху та тремтіння керма, особливо при натисканні на гальма.
Немає потреби шліфувати диски щоразу при заміні колодок. Проте, якщо диски сильно зношені, деформовані або вкриті глибокою корозією, їх заміна буде значно кращим рішенням. Зважаючи на це, рекомендується доручати механіку перевірку стану гальмівної системи під час кожної заміни оливи. Особливу увагу варто приділяти товщині колодок, щоб уникнути ненавмисного пошкодження дисків при кожному гальмуванні та забезпечити власну безпеку.