Автомобільний двигун, по суті, має свою “мову”, за допомогою якої він намагається повідомити водієві про наявні проблеми. Навчившись розпізнавати ці специфічні звуки, можна своєчасно виявити несправності і, що найважливіше, уникнути значно дорожчого ремонту в майбутньому. Існують певні звукові сигнали, які можуть вказувати на те, що двигун або його окремі вузли перебувають не в найкращому стані і доживають свої останні дні, або ж потребують термінового втручання. Про них розповідають експерти автомобільного порталу Автопілот.
1. Металевий стукіт
Першим тривожним дзвіночком може бути стукіт, схожий на удари молотком по металу. Найчастіше він виникає на холодному двигуні і, на перший погляд, зникає при його прогріванні. Такий звук може свідчити про зношування гідрокомпенсаторів або, що гірше, шатунних вкладишів. Ігнорування цього сигналу може призвести до катастрофічних наслідків, аж до заклинювання поршнів. При появі такого стукоту необхідно негайно перевірити рівень моторного масла. Якщо рівень в нормі, не зволікайте з візитом на СТО для діагностики.
2. Свист під час запуску двигуна
Інший поширений звук – це свист під капотом при запуску двигуна, який багато водіїв помилково вважають нормальним явищем. Насправді, так “кричить” зношений ремінь генератора або підшипник одного з роликів. Щоб зрозуміти, що саме є причиною, можна спробувати капнути трохи води на ремінь: якщо свист тимчасово зникне, ремінь потребує заміни. Якщо ж свист не припиняється, проблема у підшипнику. Затягувати з ремонтом не можна: обірваний ремінь призведе до зупинки генератора та гідропідсилювача керма, а підшипник, що заклинив, може пошкодити інші важливі вузли під капотом.
3. Гул під час розгону автомобіля
Якщо ви чуєте рокіт, що нагадує гул літака, який посилюється під час розгону автомобіля, вірогідною причиною є зношені підшипники маточин коліс або проблеми з диференціалом. Перевірити це можна, піднявши автомобіль на домкраті та спробувавши розкрутити колесо рукою. Наявність люфту або стороннього шуму при обертанні вказуватиме на несправність підшипника. Їзда з такими поломками вкрай небезпечна, оскільки колесо може заклинити прямо на ходу.
4. Тріск при повороті керма
Тріск при повороті керма (особливо до упору в один бік) – це характерний звук зношених шарнірів рівних кутових швидкостей, більш відомих як ШРУСи або “гранати”. Якщо звук з’являється лише при повороті в один бік, це вказує на несправність ШРУСа з відповідного боку. Необхідно замінити пошкоджений шарнір якомога швидше, поки він остаточно не зруйнувався.
5. Шипіння після зупинки двигуна
Шипіння, яке чути після зупинки двигуна, може свідчити про витік вакууму в системі або про прогорілу прокладку випускного колектора. Щоб перевірити прокладку колектора, обережно піднесіть руку до його стиків (після того, як двигун трохи охолоне, щоб уникнути опіків) – якщо відчувається потік повітря, прокладку потрібно замінити. Витік вакууму, своєю чергою, призводить до збільшеної витрати палива та нестабільної роботи двигуна на холостих обертах (смикання).
6. Стук клапанів на гарячому двигуні
Стук клапанів на гарячому двигуні, який часто описують як дзвінкий звук, схожий на роботу швейної машинки, зазвичай говорить про недостатній рівень моторного масла або його низьку якість, а також про порушення теплових зазорів у механізмі клапанів. Спершу слід перевірити рівень масла та, за необхідності, замінити масло і масляний фільтр. Якщо після заміни масла звук не зникне, потрібне регулювання клапанів.
7. Клацання при натисканні на педаль газу
Нарешті, клацання, що виникає при натисканні на педаль газу, є симптомом детонації в двигуні. Детонація – це ненормальне, вибухоподібне згоряння паливно-повітряної суміші, яке може бути викликане використанням низькоякісного палива з невідповідним октановим числом або неправильним кутом запалювання. Необхідно переконатися, що ви заправляєте автомобіль бензином з рекомендованим виробником октановим числом, та перевірити роботу датчика детонації. Ігнорування детонації є надзвичайно небезпечним для двигуна, оскільки вона швидко руйнує поршневі кільця.
Запам’ятайте важливе правило: будь-який нетиповий звук, що виходить від двигуна чи підвіски, є приводом для занепокоєння. Навіть тихий звук може бути провісником серйозної поломки. Чим гучніший і різкіший шум, тим швидше необхідно діяти і звертатися за діагностикою до фахівців. Своєчасне виявлення та усунення цих проблем дозволить уникнути значно більших фінансових витрат на дорогий ремонт або навіть заміну двигуна в майбутньому, суттєво продовживши термін служби вашого автомобіля. Уважне ставлення до “мови” вашої машини – це інвестиція в її довговічність та вашу безпеку на дорозі.
Раніше Автопілот назвав метод очищення, який завдає автомобілю непоправної шкоди.