За оцінками експертів, майже кожен другий автомобіль, який продається на вторинному ринку України, може мати змінений пробіг. Скручування одометра — це не просто шахрайство, а реальна загроза для безпеки водія та фінансових витрат після купівлі. Попри те, що в парламенті вже кілька років обговорюють запровадження відповідальності за такі маніпуляції, чіткої законодавчої норми досі немає, пише Автопілот з посиланням на AmperCar.
На розгляді у Верховній Раді перебували два відповідні законопроєкти: №4039, зареєстрований ще у 2020 році, і №10173, поданий у 2023 році. Зокрема, перший передбачав штрафи від 3400 до 34 000 гривень за втручання в одометр, а також можливість кримінальної відповідальності. Втім, поки законодавці не дійшли остаточного рішення, українським водіям залишається покладатися на власну уважність і знання.
Один із перших кроків при купівлі вживаного авто — перевірити дані, які зберігаються в електронних блоках управління автомобіля. Інформація про пробіг може міститися у блоках двигуна, трансмісії або навіть кліматичної системи. Але варто памʼятати: досвідчені шахраї можуть змінити й ці параметри, тож така перевірка не гарантує правдивої картини.
Ще одне джерело правдивої інформації — історія обслуговування авто. На сервісних станціях пробіг часто фіксується під час кожного візиту, і ці дані можуть зберігатися у страхових документах або в базах онлайн-платформ, які відслідковують історію автомобіля.
Візуальний огляд також може багато розповісти. Наприклад, гальмівні диски зношуються поступово, і цей процес складно приховати. Якщо вони мають значну фаску або товщину менше 10 міліметрів, це може свідчити про пробіг понад 100 тисяч кілометрів, навіть якщо одометр показує зовсім інші цифри.
Зверніть увагу на шини. Їхній середній ресурс становить приблизно 50 тисяч кілометрів або п’ять сезонів. Якщо автомобіль із нібито малим пробігом має нові шини — варто запитати, з чим пов’язана їхня заміна.
Не менш показовими є лобове скло та салон. Подряпини, тріщини, потертості на кермі, кнопках, підлокітниках чи ременях безпеки — усе це може свідчити про набагато інтенсивніше використання автомобіля, ніж заявлено продавцем.
На сьогодні найефективніший захист — це комплексна перевірка. Лише поєднання електронних даних, історії обслуговування і візуального огляду може дати покупцеві об’єктивне уявлення про реальний стан автомобіля. І хоча законодавча ініціатива з боротьби з шахрайством на ринку ще не реалізована, свідомі водії вже сьогодні можуть мінімізувати ризики — завдяки обізнаності та уважності.
Раніше ми писали про «літню помилку водія», яка може призвести до розриву шини.