Ситуація, знайома багатьом водіям: ви зупиняєтесь на світлофорі або повільно рухаєтесь у заторі, і раптом двигун несподівано глухне. Ця проблема не лише дратує, але й може створювати небезпечні ситуації на дорозі, особливо коли трапляється з автомобілями, оснащеними автоматичною коробкою передач. Часто водії одразу готуються до складного та дорогого ремонту, підозрюючи несправності в паливній системі чи запалюванні, інформує Автопілот з посиланням на Auto Świat.
Однак існує одна поширена, але часто ігнорована причина такої поведінки двигуна — забруднення дросельної заслінки. Цей вузол відповідає за регулювання кількості повітря, що надходить у циліндри. З часом на його внутрішніх стінках та самій заслінці накопичуються відкладення, що складаються з масляного нальоту, пилу та сажі.
Джерелом цих забруднень є система вентиляції картерних газів, яка спрямовує масляні пари назад у впускний колектор, а також система рециркуляції відпрацьованих газів (EGR). Цей липкий наліт поступово звужує прохідний канал, що стає критичним саме на режимі холостого ходу.
Коли двигун працює на холостих обертах, дросельна заслінка майже повністю закрита, залишаючи лише невеликий зазор для проходження повітря. Якщо цей зазор частково або повністю перекритий брудом, електронний блок управління (ЕБУ) не може підтримувати стабільні оберти. Повітря стає недостатньо для створення правильної паливно-повітряної суміші, і двигун просто «задихається» та глухне.
Під час руху на вищих обертах ця проблема може не проявлятися, оскільки заслінка відкривається значно ширше, і шар нальоту вже не має такого критичного впливу на загальний потік повітря. Саме тому автомобіль може працювати ідеально на трасі, але створювати проблеми в міському циклі.
Ще одна підступність цієї несправності полягає в тому, що індикатор «Check Engine» на панелі приладів може не загорятися. Електронна система не завжди розпізнає поступове забруднення як конкретну помилку, тому діагностичний сканер може не показати жодних кодів несправностей, що спрямовує механіків на хибний шлях пошуку проблеми.
На щастя, вирішення цієї проблеми є відносно простим і недорогим. У більшості випадків достатньо провести чистку дросельної заслінки. Цю процедуру можна виконати на будь-якому автосервісі, а деякі досвідчені автовласники роблять це самостійно. Для цього необхідно зняти патрубок, що веде до дроселя, та за допомогою спеціального засобу для чистки карбюраторів і дроселів ретельно видалити всі відкладення.
Важливий нюанс стосується сучасних автомобілів з електронною педаллю газу. Після чистки дросельного вузла часто потрібна його «адаптація». Це процес, під час якого за допомогою діагностичного обладнання ЕБУ «навчається» новому, чистому положенню заслінки. Якщо пропустити цей крок, двигун може продовжувати працювати нестабільно, наприклад, підтримувати завищені оберти холостого ходу.
Звісно, глухнути на холостих обертах двигун може й з інших причин: несправний датчик масової витрати повітря, клапан холостого ходу, підсмоктування повітря у впускному колекторі чи проблеми з паливною системою. Проте, перш ніж вдаватися до складної та вартісної діагностики, завжди варто почати з найпростішого — перевірки та чистки дросельної заслінки. Цей простий крок може заощадити вам значну кількість часу та грошей.