Зрозуміла керованість і безпечна їзда напряму залежать від технічного стану автомобіля — зокрема, від правильного встановлення коліс. Саме тому процедуру регулювання кутів розташування коліс, відому як «розвал-сходження», варто проходити регулярно. Це один із базових етапів обслуговування авто, який допомагає уникнути зайвих витрат і серйозних проблем, пише Автопілот.
Сходження-розвал — це точне налаштування геометрії підвіски. Йдеться про кути нахилу та напрямку обертання коліс відносно вертикальної і поздовжньої осей автомобіля. Якщо ці параметри збиті, навіть незначно, це впливає на керованість, витрату пального, знос гуми і загальну безпеку.
Сходження визначає, як колеса спрямовані одне до одного: всередину, назовні чи строго паралельно. Порушення цієї геометрії веде до складнощів при маневруванні — авто може «тягнути» вбік, погано повертати чи нестійко тримати пряму. Розвал — це кут нахилу коліс у вертикальній площині. Надмірний негативний розвал призводить до зносу внутрішньої частини шин, позитивний — до стирання зовнішньої. Ідеальний варіант — нейтральний розвал, при якому зношення мінімальне.
Ще один важливий параметр — кастор, кут нахилу осі повороту колеса у поздовжній площині. Його правильне налаштування забезпечує стабільність авто при русі і полегшує повернення керма у вихідне положення після повороту.

Ознаки того, що пора їхати на стенд: автомобіль «тягне» у бік, кермо не повертається до центру після маневру, помітний нерівномірний знос шин або машина втратила стійкість після удару чи ДТП. Рекомендована періодичність перевірки — кожні 15–20 тисяч кілометрів, а також після заміни елементів підвіски, ударів у дорожні ями або сезонної заміни коліс.
Регулювання кутів здійснюється на спеціалізованих стендах: оптичних, лазерних, комп’ютерних або 3D. Найточніші — саме останні. Процедура включає підготовку авто, діагностику підвіски, вимірювання, аналіз даних, налаштування і повторну перевірку. У результаті водій отримує роздруківку з точними значеннями до і після налаштування.
Хоча деякі ентузіасти намагаються провести регулювання самостійно, без спеціального обладнання це дуже неточна і ризикована практика. Тому фахівці радять довіряти розвал-сходження професіоналам із сучасною технікою.
Ігнорування цієї процедури — це не тільки ризик для вашого комфорту, а й небезпека на дорозі. Регулярна перевірка і коректне налаштування геометрії підвіски — запорука безпечної та економної експлуатації автомобіля.