Один із найпоширеніших страхів водія — випадково увімкнути задню передачу під час руху вперед. Уява миттєво малює апокаліптичні сцени з розтрощеними шестернями та дорогим ремонтом. Але чи справді це настільки катастрофічно для трансмісії, якщо ви або допитливий пасажир вирішите перевести селектор з «D» в «R» на повній швидкості, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.

Якщо ви керуєте автомобілем з автоматичною коробкою передач, випущеним після 90-х років, то, найімовірніше, жодної шкоди трансмісії ви не завдасте. Сучасні автомобілі оснащені складними електронними системами, зокрема блоком керування трансмісією (PCM). Цей «мозок» автомобіля просто проігнорує вашу команду, розцінивши її як помилкову та потенційно небезпечну. У дію вступить спеціальний механізм — інгібітор заднього ходу.

Ця захисна функція, керована електронікою, фізично не дозволяє увімкнути реверс, коли автомобіль рухається вперед навіть з невеликою швидкістю. У старіших моделях аналогічний ефект досягався за допомогою гідравлічної системи. Максимум, що може статися у сучасній машині — це увімкнення камери заднього виду та паркувальних ліхтарів, що, безперечно, злякає водіїв позаду вас. Сама ж трансмісія, найімовірніше, перейде в нейтральний режим доти, доки швидкість не впаде до безпечного рівня.

Однак, якщо захисний механізм вашого автомобіля несправний або його взагалі немає, як у дуже старих моделях, наслідки можуть бути серйознішими. У кращому випадку двигун просто заглохне через різке протиріччя в напрямку обертання. У гіршому — таке екстремальне навантаження може призвести до значного зносу або навіть пошкодження компонентів трансмісії. Тому, попри наявність захисту, експериментувати не варто.

З механічною коробкою передач ситуація зовсім інша. Тут немає складної електроніки, яка б захистила вас від помилки, але є груба фізика. Увімкнути задню передачу на швидкості майже неможливо через конструктивні особливості. По-перше, більшість МКПП мають механічне блокування, яке не дозволяє випадково «промахнутися» повз п’яту чи шосту передачу і потрапити на реверс. Вам доведеться докласти значних фізичних зусиль, щоб подолати цей опір.

По-друге, шестерні переднього ходу обертаються в одному напрямку, а шестерня заднього — у протилежному. Спроба їх з’єднати на швидкості призведе до жахливого скреготу металу. Це відбувається тому, що на відміну від передніх передач, задня зазвичай не має синхронізатора — механізму, який вирівнює швидкості шестерень для плавного перемикання. Цей скрегіт — звук зіткнення зубців, які намагаються зчепитися, обертаючись у різні боки.

Якщо ж вам дивом і з застосуванням неймовірної сили вдасться увімкнути задню, двигун, найімовірніше, миттєво заглохне. Але ціна такого успіху буде високою. Ви гарантовано пошкодите зубці шестерень, що може призвести до зносу інших компонентів трансмісії та, зрештою, до дуже дорогого ремонту. Отже, якщо ви керуєте автомобілем на «механіці», пам’ятайте: єдиний захист від такої помилки — це ваша власна розсудливість та м’язова сила, якої не вистачить для фатального маневру.

Exit mobile version