Двигун вашого автомобіля не вийде з ладу миттєво, не почне видавати жахливі звуки і не самознищиться, якщо ви заллєте в нього неправильну оливу. Однак тривале використання невідповідного мастила може спричинити передчасний знос і дорогі пошкодження через надмірне тертя, утворення лаку на поршнях та шкідливого шламу, що обмежує потік оливи. Це не лише впливає на внутрішні компоненти двигуна, але й може призвести до несправності системи рециркуляції вихлопних газів (EGR), засмічення сажових фільтрів або каталітичних нейтралізаторів, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Ось чому вибір правильного типу оливи є настільки ж важливим, як і дотримання графіка її заміни. Проте ми розуміємо, що це легше сказати, ніж зробити, особливо коли стикаєшся з величезним асортиментом моторних олив у місцевому автомагазині. Окрім вибору між напівсинтетичною та повністю синтетичною оливою, знання правильних специфікацій, таких як необхідна в’язкість та класифікація API, допоможе зберегти двигун вашого авто здоровим, надійним і довговічним.
В’язкість оливи має особливе значення. Занадто густа рідина довше прокачується системою і може не забезпечити належного змащування під час холодного запуску або в морозну погоду. З іншого боку, надто рідка олива з низькою в’язкістю може не створити необхідної захисної плівки для підшипників, колінчастого вала, клапанів та поршнів, захищаючи їх від нагріву та тертя. Використання неправильної оливи може викликати помітні симптоми, як-от витоки, погіршення паливної економічності, проблеми з холодним запуском та запах горілого від двигуна.
Хороша новина полягає в тому, що ви не зіткнетеся з миттєвою катастрофою, якщо випадково змішаєте різні типи олив. Однак це не означає, що такий крок не матиме довгострокових наслідків. Несумісність двох різних мастильних матеріалів неодмінно погіршить ефективність кращого з них. Наприклад, якщо ви додали повністю синтетичну оливу в картер зі звичайною мінеральною, хімічна реакція між присадками та базовими оливами знизить або зведе нанівець переваги синтетики щодо довговічності та захисту.
Більш серйозні проблеми виникають при змішуванні олив з різною в’язкістю. Це може спричинити додаткове тертя між рухомими частинами або прискорити утворення шкідливих вуглецевих відкладень. Не варто хвилюватися, якщо ви використовуєте оливи однакової якості та в’язкості SAE від різних брендів. Проте змішування продуктів з різними основами та в’язкістю слід уникати, якщо ви хочете гарантувати безперебійну роботу двигуна.
Найкращий спосіб уникнути помилки — звернутися до посібника з експлуатації вашого автомобіля. Мастильні матеріали не є універсальними, адже рекомендована олива для вашої Toyota може кардинально відрізнятися від тієї, що пропонують Honda чи Ford для своїх двигунів. Наприклад, Honda наполегливо рекомендує використовувати оригінальну моторну оливу власного виробництва, оскільки вона розроблена з урахуванням специфічних сплавів та металів, що використовуються в їхніх моторах.
Німецький автовиробник Porsche дотримується схожого підходу, рекомендуючи оливу Mobil 1 для своїх високопродуктивних автомобілів. Компанія також пропонує спеціальні класичні оливи для старих спорткарів, розроблені для вінтажних двигунів з повітряним або водяним охолодженням. Оливи для бензинових двигунів також відрізняються від дизельних, хоча існують мастила, що відповідають стандартам як API CK (дизель), так і API SN (бензин), що робить їх придатними для обох типів транспортних засобів.
Отже, що робити, якщо ви вже залили неправильну оливу у двигун? Ми рекомендуємо замінити її якнайшвидше, перш ніж з’являться перші симптоми або можливі пошкодження. Пам’ятайте, що заміна оливи та фільтра коштує значно дешевше, ніж ремонт двигуна, і, безумовно, є доступнішою за повну заміну силового агрегату.