В українських водіїв дедалі частіше виникають серйозні проблеми із законом через, на перший погляд, незначну модернізацію автомобіля — встановлення нештатних джерел світла. Ця поширена практика, що має на меті покращити освітлення чи надати авто більш сучасного вигляду, може призвести не лише до штрафів, а й до тимчасового позбавлення водійського посвідчення. Переважно йдеться про самостійну заміну стандартних галогенних ламп на ксенонові або світлодіодні (LED) у фарах, конструкція яких для цього не призначена, інформує Автопілот з посиланням на UaMotors.
Такі дії кваліфікуються патрульною поліцією як адміністративне правопорушення. Юридичною підставою для притягнення до відповідальності слугує частина 1 статті 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Вона стосується керування транспортним засобом, що має технічні несправності, з якими його експлуатація заборонена, або який переобладнано з порушенням відповідних правил, норм і стандартів. Саме під визначення «переобладнання з порушенням» і підпадає кустарне встановлення невідповідних ламп.
Наслідки для водія можуть бути вельми відчутними. Хоча спершу може бути виписаний штраф, законодавство передбачає і значно суворіше покарання — позбавлення права керування транспортними засобами на строк від трьох до шести місяців. Важливо розуміти, що таке рішення ухвалює не поліцейський на місці зупинки, а суд. До судового розгляду справи правоохоронці можуть тимчасово вилучити посвідчення водія, що створює додаткові незручності.
Основна небезпека такого «тюнінгу» криється у фізиці оптики. Рефлектор (відбивач) та лінза автомобільної фари спроєктовані з мікронною точністю для конкретного типу лампи та розташування її джерела світла. Галогенна лампа має нитку розжарення в чітко визначеному фокусі. Джерело світла у ксеноновій чи LED-лампі має іншу форму, розмір та положення. При встановленні у невідповідну оптику потужний світловий потік не фокусується на дорозі, а хаотично розсіюється.
Це розсіяне світло створює небезпечний ефект засліплення для водіїв зустрічних автомобілів. Вночі, коли зіниці ока розширені для кращого сприйняття світла, раптовий яскравий спалах від неправильно встановлених фар може спричинити тимчасову сліпоту, що триває кілька секунд. За цей час автомобіль на швидкості долає десятки метрів, а засліплений водій не в змозі реагувати на перешкоди, пішоходів чи повороти дороги, що критично підвищує ризик ДТП.
Парадоксально, але часто водії, які встановлюють нештатне світло задля кращої видимості для себе, отримують зворотний ефект. Неправильний світловий пучок яскраво освітлює зону безпосередньо перед бампером, узбіччя та верхівки дерев, проте не забезпечує належної видимості на дальній дистанції. Це створює хибне відчуття безпеки, тоді як здатність вчасно помітити небезпеку попереду значно погіршується.
Варто наголосити, що покращувати освітлення автомобіля не заборонено, але робити це потрібно легально. Якщо існує бажання перейти на ксенон чи LED, єдиний правильний шлях — це повна заміна фар на ті, що розроблені та сертифіковані виробником саме для цих джерел світла. Такі фари мають відповідну конструкцію та маркування, а часто оснащені обов’язковими системами автокорекції та омивачами. Будь-які подібні зміни в конструкції потребують офіційної реєстрації.
Дотримання технічних регламентів — це не просто спосіб уникнути штрафу, а прояв відповідальності та поваги до всіх учасників дорожнього руху. Перед будь-яким втручанням у світлотехніку автомобіля необхідно проконсультуватися з фахівцями та переконатися у законності таких змін. Адже правильно налаштоване штатне світло захищає не лише інших, а й забезпечує максимальну безпеку саме для вас.