В Україні пропонують запровадити систему “штрафних балів” за порушення правил дорожнього руху. Ініціатива належить Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ), експерти якого презентували Білу книгу “Запровадження системи штрафних балів для підвищення безпеки дорожнього руху в Україні”. Про це повідомляє Укрінформ.
Суть пропозиції
Наразі ЦЕДЕМ пропонує зосередитися на чотирьох “особливо небезпечних” порушеннях:
- проїзд на заборонений сигнал світлофора або жест регулювальника;
- порушення правил проїзду перехресть;
- порушення правил обгону;
- порушення правил проїзду пішохідних переходів.
За повторне вчинення цих порушень протягом року водії отримуватимуть значно більший штраф, а за третє порушення – позбавлення права керування на термін від півроку до року.
“Перший крок”
Експерти ЦЕДЕМ вважають цю систему “дуже далекою від повноцінної системи штрафних балів”, але розглядають її як “перший крок” і “перехідний момент” до більш комплексної системи.
Ключові положення
ЦЕДЕМ виділяє кілька важливих принципів щодо впровадження штрафних балів:
- Обов’язковість. Штрафні бали мають бути обов’язковим додатком до штрафів за певні порушення, а не альтернативою чи опцією.
- Чітка термінологія. У законодавстві має бути чітко визначено, що штрафні бали є саме стягненням.
- Позбавлення прав. Позбавлення права керування має бути “болючим та неминучим” наслідком для тих, хто назбирав достатню кількість штрафних балів.
- Застосування до всіх порушень. Штрафні бали мають застосовуватися до всіх визначених законом порушень, незалежно від способу їх фіксації (в тому числі і за фіксації в автоматичному режимі).
- Персональна відповідальність. Відповідальність за порушення має нести водій, а не юридична особа.
Підтримка ініціативи
Перший заступник начальника департаменту Патрульної поліції України Олексій Білошицький підтримав ініціативу впровадження штрафних балів, вважаючи її необхідною для підвищення безпеки на дорогах.
Законопроєкт №6502
На початку 2022 року у Верховній Раді був зареєстрований законопроєкт №6502 “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів України щодо впровадження обліку штрафних балів за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху”. Однак, експерти ЦЕДЕМ критично ставляться до цього документа, оскільки він передбачає застосування штрафних балів лише до порушень, зафіксованих не в автоматичному режимі.
Цікаво знати: Чотири фрази, які не варто говорити автомеханіку на СТО