В Україні триває процес модернізації системи отримання водійських посвідчень, який покликаний зробити процедуру більш прозорою та об’єктивною. Нещодавно були затверджені значні зміни, що стосуються як технічного контролю під час іспитів, так і регламенту їх перескладання. Ці нововведення спрямовані на підвищення якості підготовки майбутніх водіїв та мінімізацію корупційних ризиків, інформує Автопілот з посиланням на mauto.com.ua.
Ключовим елементом реформи стає запровадження обов’язкової відеофіксації всього процесу складання практичного іспиту. Відтепер кожен екзаменаційний автомобіль буде обладнаний системою технічного контролю. Головна мета такого кроку — забезпечення незаперечної доказової бази. У разі виникнення спірних ситуацій або подання апеляції як з боку кандидата у водії, так і з боку екзаменатора, відеозапис стане об’єктивним свідком того, що відбувалося в салоні та на дорозі.
Нові правила чітко регламентують кількість та розташування камер залежно від категорії транспортного засобу. Для найпопулярнішої категорії «В» (легкові автомобілі) передбачено встановлення щонайменше чотирьох стаціонарних технічних засобів. Вони фіксуватимуть дорожню обстановку спереду та позаду автомобіля, записуватимуть дії водія, зокрема його руки на кермі та ноги на педалях, а також фіксуватимуть обличчя кандидата та екзаменатора. Це створює повну картину процесу складання іспиту.
Для транспортних засобів інших категорій, таких як «С», «С1», «D», «D1», а також для составів транспортних засобів з причепами («ВЕ», «СЕ», «С1Е», «DЕ», «D1Е»), вимога дещо інша. У таких автомобілях має бути розміщено не менше трьох пристроїв відеофіксації. Вони можуть бути як стаціонарно вмонтованими, так і закріпленими на переносних конструкціях, що враховує специфіку габаритного транспорту. Схема їхнього розташування детально прописана у новому додатку до Інструкції № 408, щоб забезпечити максимальне покриття всіх важливих зон.
Ще одне важливе нововведення стосується інтервалів між спробами складання практичного іспиту. Раніше кандидат, який не склав іспит з першого разу, міг спробувати свої сили знову через відносно короткий проміжок часу. Тепер цей термін було збільшено. Таке рішення має на меті стимулювати майбутніх водіїв до більш ретельної підготовки. Замість поспішних спроб перескласти іспит, кандидат отримує достатньо часу для проведення додаткових занять з інструктором, аналізу помилок та вдосконалення своїх навичок.
Хоча на перший погляд посилення контролю та збільшення термінів очікування можуть здатися ускладненням, у довгостроковій перспективі ці заходи мають позитивно вплинути на безпеку дорожнього руху. Прозорість іспитів захищає права сумлінних кандидатів, унеможливлюючи суб’єктивну або упереджену оцінку їхніх дій. Водночас вимога до більш якісної підготовки перед повторною спробою гарантує, що на дороги виїжджатимуть лише ті водії, які дійсно засвоїли необхідні знання та навички. Таким чином, система не просто видає посвідчення, а формує відповідальних учасників дорожнього руху.