Зміна сезонних шин — обов’язкова процедура для відповідального водія, адже від цього безпосередньо залежить безпека на дорозі. Літні та зимові шини мають різні характеристики, що впливають на зчеплення з дорожнім покриттям, керованість та стійкість автомобіля в залежності від погодних умов, пише Автопілот.
Зимова гума спеціально розроблена для експлуатації в холодну пору року. Вона зберігає еластичність навіть при низьких температурах і забезпечує краще зчеплення з засніженими чи обмерзлими дорогами. Літня гума, навпаки, має твердіший склад, що запобігає її надмірному зношенню при високих температурах. Вона забезпечує надійну керованість на сухих і вологих дорогах та скорочує гальмівний шлях.
Коли температура повітря стабільно перевищує 7°C, зимові шини втрачають свою ефективність. Вони стають занадто м’якими, що призводить до погіршення керованості, збільшення гальмівного шляху та швидшого зношення. Саме тому вчасне “перевзування” автомобіля — не лише питання комфорту, а й ключовий фактор безпеки.
Станом на 2025 рік законодавство України не містить прямої заборони на використання зимових шин у літній період. Відсутні також чіткі терміни, коли водії повинні переходити на літню гуму. Це означає, що українських водіїв не можуть оштрафувати лише за те, що вони продовжують їздити на зимовій гумі після настання теплої погоди, пише Факти.
Однак є норми, що регулюють технічний стан шин. Відповідно до пункту 31.4.5 Правил дорожнього руху (ПДР) та статті 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП), шини повинні відповідати певним стандартам. Зношений протектор або видимі пошкодження можуть стати підставою для штрафу. Якщо глибина протектора не відповідає нормам, водієві загрожує штраф у розмірі 340–680 гривень.
20 лютого 2024 року до Верховної Ради було внесено законопроєкт №11029, який передбачає нові штрафи за використання шин не за сезоном. Якщо закон буде ухвалено, штраф за зимову гуму влітку становитиме 1700 гривень. Повторне порушення може призвести до штрафу від 3400 до 8500 гривень, а також до тимчасового позбавлення права керування автомобілем (від трьох до шести місяців).
Варто зазначити, що у багатьох європейських країнах такі штрафи вже діють. Наприклад, у Німеччині, Франції та Італії водіям, які використовують зимову гуму влітку, доводиться сплачувати значні штрафи, особливо якщо шини оснащені шипами.