Мабуть, найгірший кошмар для будь-якого водія, що нагадує сцену з гостросюжетного бойовика, — це відмова гальм під час руху на високій швидкості по шосе. Належне гальмування залежить від злагодженої роботи кількох компонентів, і будь-який із них може вийти з ладу через несвоєчасне обслуговування або надмірне навантаження, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Причиною може стати будь-що: від перегрітих гальмівних колодок чи зношених дисків, що значно знижують ефективність, до протікання шланга чи несправності головного гальмівного циліндра, що може повністю вивести систему з ладу. Гальма також можуть відмовити через перегрів під час затяжних спусків або буксирування важкого причепа. Іноді причина може бути банальною, наприклад, пляшка з водою, що закотилася під педаль і фізично блокує її натискання.
Якщо гальма відмовили на трасі, існує кілька способів спробувати безпечно зупинитися. Це надзвичайно небезпечна ситуація, тому перш за все переконайтеся, що всі пасажири пристебнуті. Найважливіша умова, хоч це й легше сказати, ніж зробити, — зберігати спокій. Паніка є найгіршим ворогом у такій ситуації. Тримайте обидві руки на кермі, зробіть глибокий вдих і спробуйте діяти послідовно.
Насамперед, уникайте різких рухів кермом, які можуть призвести до втрати контролю над автомобілем. Переконайтеся, що ваша нога не на педалі газу, оцініть ситуацію на дорозі та можливі шляхи для з’їзду на узбіччя. Увімкніть аварійну сигналізацію, щоб попередити інших водіїв про небезпеку. Не вимикайте двигун і не виймайте ключ із замка запалювання: це відключить гідропідсилювач керма, а рульова колонка може заблокуватися, що призведе до заносу або перекидання.
Спершу перевірте, чи не застряг під педаллю гальма якийсь предмет. Якщо фізичних перешкод немає, спробуйте інтенсивно та багаторазово натискати на педаль. Це може допомогти відновити гідравлічний тиск, якщо в системі є повітря або рівень гальмівної рідини низький. Якщо ви відчуєте, що гальма починають спрацьовувати, продовжуйте плавно, але впевнено тиснути на педаль до повної зупинки.
Один з найефективніших способів уповільнити автомобіль без гальм — це гальмування двигуном. Якщо у вас механічна коробка передач, послідовно знижуйте передачі, щоб зменшити швидкість. В автомобілі з автоматичною трансмісією достатньо просто прибрати ногу з педалі акселератора, щоб почалося уповільнення. Деякі автоматичні коробки мають ручний режим (позначений «+/-»), що дозволяє ефективніше контролювати процес. Важливо перемикати передачі плавно, щоб уникнути блокування коліс. Ні в якому разі не витискайте зчеплення і не вмикайте нейтральну передачу, особливо на спуску, оскільки це призведе до набору швидкості.
Більшість електромобілів не мають традиційної трансмісії, але в них є система рекуперативного гальмування. Якщо гальма відмовили в електрокарі, спробуйте увімкнути максимальний рівень рекуперації. Це дозволить значно уповільнити автомобіль, перетворюючи кінетичну енергію на заряд для батареї. В деяких умовах цього може бути достатньо для повної зупинки.
Ще один дієвий інструмент — стоянкове або ручне гальмо. Ця система зазвичай працює незалежно від основної, тому може спрацювати, коли головні гальма відмовили. Як і з гальмуванням двигуном, застосовувати його потрібно плавно і поступово, щоб не заблокувати задні колеса і не спровокувати занос. Якщо у вас класичний важіль, тягніть його повільно. У сучасних авто з електронним гальмом для активації в русі зазвичай потрібно утримувати кнопку натиснутою.
Якщо швидкість вже значно знижена, але автомобіль не зупинився, можна використати контрольоване тертя об зовнішні об’єкти. Це крайній захід. Можна притертися до металевого відбійника або бетонного розділювача під дуже гострим кутом. Іншим варіантом є з’їзд на м’яке узбіччя з брудом або піском. На деяких гірських дорогах існують спеціальні аварійні смуги, заповнені гравієм для зупинки вантажівок. Перед будь-яким маневром переконайтеся у відсутності перешкод, таких як дерева чи стовпи. Коли автомобіль зупиниться, увімкніть аварійку та викличте допомогу.