Звичайний круїз-контроль існує вже десятиліттями, але сьогодні багато нових автомобілів оснащуються адаптивною версією, яка автоматично регулює швидкість для підтримки безпечної дистанції до транспортного засобу попереду. Ця функція, хоч і не завжди ідеальна, є надзвичайно зручною, особливо під час тривалих подорожей. І мова йде не лише про преміальні авто — навіть базова Toyota Corolla вже кілька років стандартно комплектується адаптивним круїз-контролем. Проте багатьох водіїв турбує питання: як використання цієї системи впливає на витрату пального, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Запитайте про це у знайомих автомобілістів, і ви, ймовірно, почуєте безліч думок, заснованих на особистому досвіді та припущеннях. На щастя, наука пропонує більш об’єктивну відповідь. Нещодавнє наукове дослідження дало змогу отримати дані, що базуються на реальних вимірах. Однак, якщо ви очікуєте однозначної відповіді, що адаптивний круїз-контроль — це або абсолютне благо, або зло для вашого гаманця, то будете розчаровані. Як і в багатьох аспектах життя, тут все значно складніше.
Хороша новина полягає в тому, що використання адаптивного круїз-контролю навряд чи катастрофічно позначиться на вашій економії пального. З іншого боку, він не перетворить автомобіль із витратою 8 літрів на 100 км на гіперекономічний болід, що споживає 6 літрів. Існує безліч факторів, які впливають на кінцевий результат, і система може поводитися по-різному залежно від стилю водіння та дорожніх умов.

Наприклад, якщо ви схильні до різких прискорень, то плавний набір швидкості за допомогою адаптивного круїз-контролю теоретично може покращити показники економії, утримуючи трансмісію на більш ефективній передачі. Проте, згідно з аналізом, у середньому використання цієї системи все ж таки призводить до незначного збільшення споживання пального. Дослідники виявили, що за активованого адаптивного круїз-контролю витрата пального зростала в середньому на 0,26 л/100 км. Це означає, що на рівні всього автопарку технологія може призводити до перевитрати приблизно на 2%.
Чи означає це, що адаптивний круїз-контроль — марна трата грошей і пального? Не зовсім. Збільшення на 0,26 літра на 100 кілометрів — це надзвичайно мала величина. Для середньостатистичного водія різниця між, скажімо, 8,0 л/100 км та 8,26 л/100 км буде практично непомітною в повсякденній експлуатації. Крім того, набагато більший вплив на економію має швидкість руху: опір повітря значно зростає на високих швидкостях, тому просте зниження швидкості на 10 км/год дасть значно відчутніший результат, ніж відмова від круїз-контролю.

Цікаво, що дослідження також показало: збільшення витрати більше пов’язане із самою функцією «круїз-контролю», ніж з її «адаптивною» частиною. Давно відомо, що звичайний круїз-контроль не є ідеальним з точки зору економії. А ось коли перед вами з’являється інший автомобіль, і система починає працювати в адаптивному режимі, споживання пального, навпаки, дещо знижується. Плавне слідування за лідером виявляється більш економічним, ніж постійні мікрокоригування швидкості, які робить водій.
І наостанок, варто пам’ятати про найважливішу перевагу адаптивного круїз-контролю — безпеку. Жодна система не гарантує стовідсоткового захисту від ДТП, але вона може суттєво знизити ризик, реагуючи на раптове гальмування автомобіля попереду швидше за людину. Вартість потенційного ремонту після зіткнення, безсумнівно, буде набагато вищою за будь-яку економію на пальному. Тож, зважуючи всі «за» і «проти», незначне збільшення витрати пального є цілком прийнятною ціною за комфорт і додатковий рівень безпеки на дорозі.