Світ автомобілів сповнений міфів, але ідея про те, що сучасним двигунам не потрібна обкатка, є однією з найстійкіших і потенційно шкідливих. Попри значний прогрес у точності виробництва, перші кілометри життя нового автомобіля залишаються критично важливим етапом для забезпечення його довговічності та продуктивності, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Період обкатки — це час, необхідний для того, щоб внутрішні компоненти двигуна, зокрема поршневі кільця та стінки циліндрів, ідеально притерлися одне до одного. Цей процес, схожий на розношування нової пари шкіряного взуття, створює мікроскопічне зношування. В результаті тертя утворюються дрібні металеві частинки, які потрапляють у моторне масло. Саме тому досвідчені механіки часто рекомендують робити першу заміну мастила раніше, ніж зазначено у стандартному регламенті.
Існує хибна думка, ніби всі сучасні двигуни проходять повну обкатку ще на заводі. Насправді, виробники проводять тестування для виявлення дефектів, але це не те саме, що повноцінний процес притирання компонентів під реальним, але дбайливим навантаженням. Ця початкова фаза взаємодії деталей має відбуватися саме під час перших поїздок власника, а не в стерильних заводських умовах.
Наука, що вивчає тертя, знос та змащення поверхонь, що взаємодіють, відома як трибологія. Експерти в цій галузі підтверджують, що початковий період роботи двигуна є унікальним. Аналіз відпрацьованого масла після перших тисяч кілометрів часто показує підвищену концентрацію частинок зносу, що є прямим доказом активного процесу «знайомства» деталей між собою.
Багато автовиробників продовжують наполягати на важливості обкатки. Наприклад, компанія BMW рекомендує уникати високих обертів двигуна протягом перших 2000 кілометрів. Аналогічні поради можна знайти і в посібнику для власників нових автомобілів Ford, де чітко вказано на необхідність проїхати перші 1600 км без екстремальних навантажень та високих швидкостей.
Рекомендації щодо обкатки надає і Subaru для своїх нових моделей. Навіть для спортивних автомобілів, як-от Chevrolet Corvette, існує спеціальна процедура обкатки, про яку детально розповідається в офіційному відео від Chevrolet. Після її завершення тахометр автомобіля навіть змінює свої налаштування, сигналізуючи про готовність до повної потужності.
А як щодо гібридів та електромобілів? Гібридні авто мають двигуни внутрішнього згоряння, тому для них правила обкатки залишаються актуальними. У електромобілів, хоч і немає двигуна, теж є компоненти, що потребують притирання. Новим гальмівним колодкам і шинам потрібно близько 500-1000 кілометрів, щоб досягти оптимальних робочих характеристик.
Отже, чому ж цей міф такий поширений? Частково через те, що виробники збільшили міжсервісні інтервали, орієнтуючись на стандарти економії палива та зручність для лізингових компаній. Однак це не скасовує фізичних процесів у новому двигуні. Найкраща стратегія для власника — уважно вивчити посібник з експлуатації та порадитися з дилером, перш ніж випробовувати максимальні можливості свого нового автомобіля.
