Кожен водій знає це непевне відчуття на перехресті: чи почне автомобіль на другорядній дорозі рух, чи все ж гальмує? Ця мить невизначеності часто призводить до аварій. Проте європейські вчені запропонували просте, але потенційно революційне рішення — оснащувати автомобілі передніми стоп-сигналами, що могло б запобігати тисячам ДТП щороку, інформує Автопілот.
Команда дослідників з Інституту безпеки транспортних засобів Технічного університету Граца (Австрія) та Боннського інституту правової та транспортної психології (Німеччина) підтвердила гіпотезу, що така інновація значно підвищить безпеку на дорогах. Результати їхньої роботи були опубліковані у науковому виданні Vehicles.

Суть ідеї полягає в тому, щоб надати іншим учасникам руху — пішоходам, велосипедистам та водіям інших авто — чіткий візуальний сигнал про наміри водія. Якщо передні стоп-сигнали (наприклад, зеленого кольору, як це тестувалося раніше) увімкнені, це означає, що водій тисне на гальма. Якщо вони гаснуть, це є чітким індикатором того, що автомобіль, найімовірніше, зараз почне рух або прискориться.
Щоб перевірити свою теорію, вчені не просто висунули припущення, а вдалися до комп’ютерного моделювання. Вони взяли близько 200 реальних дорожньо-транспортних пригод, що були детально задокументовані, та прорахували, як би розвивалися ці ситуації, якби автомобілі були оснащені передніми гальмівними вогнями.
Результати виявилися вражаючими. Моделювання показало, що від 7,5% до 17% цих аварій можна було б уникнути повністю. Ще у чверті випадків (25%) зіткнення відбулися б на значно меншій швидкості, що призвело б до менш серйозних наслідків та руйнувань.
«Цей видимий сигнал може суттєво скоротити час реакції інших учасників дорожнього руху», — пояснює провідний дослідник Ернст Томаш. «Це зменшує гальмівний шлях і, зрештою, ймовірність аварії».
Дослідження також виявило, що передні та задні стоп-сигнали видно не з усіх ракурсів. Тому вчені пішли далі й рекомендували встановлювати додаткові гальмівні вогні також з боків транспортних засобів, щоб створити 360-градусну видимість гальмування.
Варто зазначити, що ця ідея вже вийшла за межі лабораторій. У 2023 році зелені передні стоп-сигнали вперше пройшли фізичні випробування на дорогах Словаччини. Наразі жоден автовиробник серійно не встановлює таку систему, хоча її впровадження є технічно простим і недорогим. Вчені наполягають на необхідності проведення більш масштабних досліджень, оскільки потенційна користь від такої інновації для безпеки на дорогах може бути колосальною.