Сучасні технології автономного водіння приносять не лише зручність, а й нові несподівані ризики. Один із таких випадків стався з користувачем соцмережі Reddit, блогером під ніком Jeguetelli. Чоловік намагався сфотографувати електричний кросовер Volvo EX90 на свій iPhone 16 Pro Max, але буквально за кілька секунд зіпсував камеру: на фотоматриці з’явилися вигорання у вигляді яскравих плям. Як виявилося, причиною став працюючий лідар автомобіля, пише Автопілот.
Лідар — це сенсор, що за допомогою коротких, але інтенсивних лазерних імпульсів сканує простір навколо машини. Його основне завдання — забезпечення точного бачення для систем автономного керування. Для людського ока такі імпульси є безпечними, проте камери смартфонів виявляються набагато чутливішими. Особливо вразливими є телеоб’єктиви, які використовують збільшувальні лінзи. Коли на лінзу потрапляє лазерний промінь, він фокусується на дуже малій ділянці матриці, і це призводить до перегріву та вигорання пікселів. Подібне можна порівняти з тим, як лінза може підпалити папір у сонячний день.
Найнебезпечніші умови для зйомки — це яскраве сонячне освітлення, коли лідар працює з максимальною інтенсивністю, намагаючись компенсувати надлишок світла. У таких ситуаціях навіть кілька секунд зйомки можуть завдати непоправної шкоди камері.

Автомобілі з лідарними системами сьогодні вже не рідкість. Їх встановлюють не лише на Volvo EX90, а й на інші моделі з високим рівнем автономності, зокрема на Volkswagen ID.Buzz, Toyota bZ3X, деякі Geely і нові серії Mercedes-Benz. З кожним роком таких авто стає все більше, тож подібні випадки можуть траплятися частіше.
Хоча для водіїв і пішоходів ці системи не несуть прямої загрози, користувачам смартфонів та фотоапаратів варто бути уважними. Сучасна оптика та чутливі сенсори можуть стати жертвами невидимих лазерів, які допомагають машинам «бачити» світ навколо. І поки виробники смартфонів не запропонували захист від такої небезпеки, найкраща порада — уникати зйомки активних лідарів на близькій відстані, особливо в режимі зуму.