Британський підприємець Чарльз Фосетт здійснив один із найгеніальніших автомобільних ходів останнього десятиліття. У 2015 році, перед самим завершенням виробництва культового позашляховика Land Rover Defender, він викупив 239 останніх екземплярів, які зійшли з конвеєра компанії Jaguar Land Rover (JLR) у Соліхаллі. Сьогодні цей ризикований крок приніс йому мільйони прибутку, пише Автопілот.
Коли Фосетт почув, що виробництво Defender добігає кінця, він вирішив зробити масове замовлення, щоб забезпечити свій бізнес Twisted достатньою кількістю автомобілів на кілька років уперед. Однак JLR, усвідомлюючи потенційну вигоду від дефіциту Defender, спробувала заблокувати продаж.
“JLR не хотіла нам їх продавати. Нам довелося боротися за кожну одиницю”, – розповів Фосетт в інтерв’ю.
Він оформив замовлення на 240 машин, але компанія погодилася відвантажити лише 239. Затримки з постачанням, зрештою, зіграли йому на руку – друга партія машин була зареєстрована вже через пів року після припинення виробництва Defender у січні 2016-го, що зробило їх ще більш цінними для колекціонерів.
Щоб підняти вартість авто, Twisted не просто перепродувала машини, а вдосконалювала їх. Усі Defender отримали покращену підвіску, комфортніший салон та технічні оновлення, що зробило їх ще бажанішими.
Спочатку ціни на модифіковані Defender коливалися від £60,000 до £100,000. Але сьогодні деякі моделі продаються вже по £150,000–£250,000, що у 6-8 разів перевищує початкову вартість автомобіля, яку Фосетт зміг знизити до £22,600 завдяки корпоративним знижкам.
У 2022 році компанія Twisted виставила на продаж останні 16 машин з цього легендарного замовлення, встановивши рекордну ціну – до £222,000 за одиницю.
Компанія Jaguar Land Rover усіляко намагалася обмежити діяльність Twisted: вона вимагала, щоб Фосетт не використовував назву “Defender” у маркетингових матеріалах, а також розпочала судову боротьбу через використання літер “LR” у брендингу.
Фосетт виграв судову справу в 2019 році, коли суддя постановив, що JLR ніколи офіційно не використовувала “LR” як торгову марку. Це стало перемогою для підприємця, який звинуватив JLR у спробах залякування малого бізнесу.
За приблизними оцінками, Twisted заробила від £50 до £60 мільйонів на продажах модифікованих Defender.
Хоча більшість авто вже продано, Фосетт зберіг 25 “нових” Defender для своєї приватної колекції, вважаючи їх “кращими за гроші в банку”.
“Якби я міг залишити собі 120 або 150 автомобілів, я б це зробив. Така можливість випадає раз у житті”, – зазначив бізнесмен.
Twisted розширює діяльність, відкриваючи філії в Японії та США, а також запускаючи новий напрямок – Twisted Marine. Водночас компанія продовжує купувати старі Defender, витрачаючи від 1,200 до 2,000 годин на кожен проект, щоб перетворити їх на унікальні екземпляри.