Поп-культура, від «Той, що біжить по лезу» до «Назад у майбутнє», давно малювала нам світ з літаючими автомобілями. Проте ця ідея народилася не в Голлівуді — перший патент на такий транспортний засіб з’явився ще в 1910 році. І хоча з того часу технології зробили величезний крок уперед, ми досі не бачимо масового переходу водіїв у повітряний простір, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.

Сучасні розробки часто нагадують радше перерозмірені дрони, ніж повноцінні автомобілі, здатні як їздити дорогами, так і літати. Однак кілька компаній все ж намагаються втілити класичну концепцію «дорожнього літака», попри низку невирішених інженерних та регуляторних проблем. Ці проєкти пропонують різні підходи до вирішення головного завдання: поєднати свободу пересування на землі та в небі.

Одним з першопрохідців є нідерландська компанія PAL-V, яка ще у 2017 році представила триколісну модель Liberty. Це перший комерційно доступний літаючий автомобіль, оснащений двома двигунами Rotax. На землі він може розвивати швидкість до 160 км/год, а в повітрі — до 180 км/год, піднімаючись на висоту до 3,5 кілометрів.

Секрет Liberty полягає в конструкції гіроплана. Елемент, схожий на багажник на даху, розкладається у великі несучі лопаті та стабілізаційний хвіст. Головний недолік — для зльоту потрібна злітно-посадкова смуга, оскільки несучий гвинт не має приводу і створює підйомну силу лише під час руху вперед за допомогою заднього пропелера.

Інший підхід демонструє Aska A5, який позиціонується як гібридний апарат з вертикальним зльотом і посадкою (VTOL). Він розрахований на чотирьох осіб і використовує шість великих пропелерів. Запас ходу в повітрі сягає 400 кілометрів, а максимальна швидкість — 240 км/год. У складеному вигляді він має габарити позашляховика, але його планують реєструвати як низькошвидкісний електромобіль, що дозволяє рухатися зі швидкістю не більше 40 км/год. Це робить його скоріше повітряним таксі, ніж універсальним транспортом.

Словацька компанія AeroMobil пропонує моделі AM на два та чотири місця, що є справжніми гібридами. Перетворення з автомобіля на літак займає лише три хвилини, розкладаючи крила до розмаху майже 9 метрів. Його турбований двигун забезпечує чудову динаміку: до 100 км/год за 10 секунд на дорозі та крейсерську швидкість 260 км/год у повітрі.

Звісно, володіння таким апаратом пов’язане з труднощами. Потрібна ліцензія пілота, ретельні передпольотні перевірки та вирішення проблеми з пальним — для заправки доведеться виїжджати за межі аеродрому. При цьому вартість такого дива техніки може сягати понад півтора мільйона доларів.

Ще один цікавий проєкт — Alef Model A. Це повністю електрична модель з вертикальним зльотом, який забезпечують вісім пропелерів, прихованих під сітчастим кузовом. Його запас ходу в повітрі становить 177 кілометрів, а на землі — 322 кілометри. Однак дорожня швидкість, як і в Aska, суттєво обмежена.

Хоча Model A виглядає інноваційно, він демонструє ключові проблеми галузі: обмежена дальність, низька швидкість на дорозі та значний рівень шуму від пропелерів. Мрія про політ на роботу з власного гаража все ще залишається далекою. Сучасні літаючі автомобілі — це радше нішеві продукти для ентузіастів, які стикаються з безліччю регуляторних, інфраструктурних та фінансових перешкод.

Exit mobile version