Штучний інтелект став настільки буденним, що ми звертаємося до нього за будь-якими порадами, від кулінарних рецептів до фінансових стратегій. Деякі фінансові видання навіть рекомендують використовувати його для економії на обслуговуванні авто. Але чи варто довіряти цифровому розуму, коли йдеться про складний ремонт вашої машини, від якого залежить безпека? Ми вирішили провести власний експеримент і перевірити, наскільки компетентним є ChatGPT у ролі віртуального автомеханіка, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Для початку ми вирішили перевірити, чи здатний ШІ розпізнавати відверті фейки та жарти, популярні в автомобільному середовищі. Перше завдання було класичним: «Як замінити рідину в поворотниках?». ChatGPT не піддався на провокацію, одразу розпізнавши жарт і пояснивши, що покажчики повороту є електричними компонентами, які не використовують жодних рідин. Натомість він запропонував загальні кроки для діагностики несправностей в їхній електросистемі.
Наступний тест був складнішим. Кілька років тому в мережі поширилася історія про те, як чат-бот надав детальні інструкції щодо заміни охолоджувальної рідини на VW Beetle 1961 року. Підступ у тому, що цей автомобіль оснащений двигуном з повітряним охолодженням, де антифризу просто немає. Ми поставили аналогічне питання про VW Super Beetle 1974 року, і ШІ знову впорався, відповівши: «Це питання з підступом! На цьому авто не замінюють охолоджувальну рідину, бо її там немає». Проте здатність розпізнавати жарти — це лише базовий рівень перевірки.
Перейшовши до реальних завдань, ми почали з простого: «Як запустити автомобіль від іншого акумулятора?». ChatGPT надав загалом правильні інструкції, які б спрацювали. Він припустив, що ми будемо використовувати інший автомобіль та пускові дроти, а не бустер. Також він порадив після запуску проїхати 15-30 хвилин для підзарядки батареї, що близько до рекомендацій фахівців.
Наступний крок — заміна акумулятора на Chrysler Sebring 2005 року, що є ще одним завданням із секретом. Батарея на цій моделі виймається не з-під капота, а через ліву передню колісну арку. На диво, ChatGPT знав про цю особливість і навіть надав коректні інструкції щодо підйому авто та зняття колеса. Але коли справа дійшла до конкретики, поради стали розмитими. «Зніміть кілька пластикових затискачів або гвинтів, що тримають захисний кожух», — написав він. Але скільки їх, де вони розташовані, затискачі чи все-таки гвинти? Чим конкретнішим було питання, тим більш невизначеною ставала відповідь.
Справжній провал стався, коли ми заглибилися в ремонт самого двигуна. Ми запитали, як замінити гідрокомпенсатори на Jeep Comanche 1988 року з 4.0-літровим рядним шестициліндровим двигуном. ШІ впевнено заявив: «Потрібно зняти клапанну кришку, штанги штовхачів та впускний/випускний колектор. Знімати головку блоку циліндрів не потрібно». Це груба і потенційно небезпечна помилка. І офіційний заводський посібник з ремонту, і популярний посібник з ремонту Haynes чітко вказують на необхідність демонтажу ГБЦ. Аналіз доступних фотографій та тематичних відео це лише підтвердив. На уточнююче питання, чи точно можна обійтися без зняття ГБЦ, ChatGPT наполягав: «Так, абсолютно точно можна».
Ця історія демонструє головну небезпеку: ШІ може «галюцинувати», видаючи вигадки за факти з непохитною впевненістю. Про це попереджає навіть генеральний директор OpenAI Сем Альтман. В одному з інтерв’ю, яке він дав для подкасту OpenAI, він зазначив: «Люди мають дуже високий рівень довіри до ChatGPT, що цікаво, оскільки ШІ галюцинує. Це має бути технологія, якій ви не повинні дуже довіряти». Якщо сам творець не радить сліпо вірити своєму дітищу, то чи варто ризикувати справністю власного автомобіля?