Серед водіїв існує стійкий міф, що густіша моторна олива забезпечує кращий захист для двигуна, ніж рідина з нижчою в’язкістю. Насправді, це одне з найнебезпечніших хибних уявлень, адже вибір мастила повністю залежить від конструкції конкретного двигуна та умов експлуатації, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Використання оливи, яка лише трохи відрізняється за в’язкістю від рекомендованої, не призведе до миттєвої поломки. Проте експерти наполягають на суворому дотриманні інструкції з експлуатації автомобіля. Причина проста: потенційні ризики значно переважають будь-які уявні переваги, оскільки кожен двигун спроєктований під конкретні параметри мастильних матеріалів.
Уявімо, що ваш автомобіль потребує повністю синтетичної оливи з маркуванням 0W-20, але ви вирішили залити 10W-30. Літера «W» означає «winter» (зима), а цифри вказують на в’язкість. У нашому прикладі олива 0W-20 має нульову в’язкість при низькій температурі та в’язкість 20 одиниць при досягненні робочої температури двигуна, яка зазвичай становить близько 100°C.
У холодну пору року олива 0W-20 буде прокачуватися системою набагато швидше, ніж 10W-30. Це означає, що вона швидше змастить усі компоненти під час запуску, захищаючи їх від інтенсивного тертя при холодному старті. Перехід на густішу 10W-30, особливо взимку, може принести більше шкоди, ніж користі. Серед негативних наслідків — прискорений знос деталей та ускладнений запуск двигуна за низьких температур.
Небажані ефекти зростають експоненційно, якщо ви перестрибуєте через два або більше класів в’язкості, наприклад, з рекомендованої 0W-20 на 15W-30. Сучасні двигуни виготовляються з мінімальними зазорами між деталями, зокрема в підшипниках колінчастого вала. Густіша олива може просто не встигати проникати у ці вузькі канали, щоб забезпечити належне змащення. Це призводить до підвищення робочої температури, передчасного утворення шламу та зниження паливної ефективності.
Зворотна ситуація також небезпечна. Двигун, розрахований на оливу 5W-30, не отримає переваг від використання рідкішої 0W-20. Хоча вона може полегшити запуск в мороз, при високих температурах вона стане занадто рідкою, щоб забезпечити достатню мастильну плівку. Пам’ятайте, що олива розріджується при нагріванні.
Хоча рідша олива легше прокачується, вона не зможе впоратися зі змащенням, якщо її плівка стане надто тонкою. Це може призвести до руйнівного зносу підшипників та інших внутрішніх компонентів. Крім того, занадто рідка олива створює менший тиск у системі, що може негативно вплинути на роботу системи зміни фаз газорозподілу (VVT), спричинити спрацювання індикатора тиску оливи або появу сторонніх шумів у клапанному механізмі.
Деякі виробники допускають використання олив різної в’язкості залежно від кліматичних умов, наприклад 0W-20 або 5W-30. У такому разі варто обирати 0W-20 для холодних регіонів, а 5W-30 — для тепліших. Це дозволяє забезпечити максимальний рівень захисту тоді, коли двигун цього найбільше потребує. Підсумовуючи, густіша олива — не завжди кращий вибір. Дотримуйтеся рекомендованої в’язкості при кожній заміні, якщо інше не вказано в посібнику користувача.
