Автоматична коробка передач – це один з найскладніших механізмів у вашому автомобілі, і водночас один із найдорожчих у ремонті. Більшість її несправностей виникають не на порожньому місці, а є прямим наслідком помилок в обслуговуванні та експлуатації. Іноді достатньо лише змінити свої шкідливі звички, щоб уникнути витрат у тисячі гривень на ремонт. Особливо це актуально в Україні, де нові автомобілі все частіше оснащуються саме “автоматами”, а механічні коробки передач вже становлять меншість на ринку, підкреслює Автопілот. Хоча існує багато типів автоматичних трансмісій – “справжні” автоматичні, коробки з подвійним зчепленням (DSG), eCVT – більшість наведених нижче помилок шкодять усім з них.

1. Нехтування заміною оливи

Однією з найпоширеніших та найдорожчих помилок є нехтування заміною оливи в автоматичній коробці передач. На відміну від моторної оливи, трансмісійна олива не згорає, але втрачає свої властивості з часом, особливо під впливом високих температур. Саме перепади температур окислюють присадки, які відповідають за антикорозійний захист та стабільність параметрів оливи. Недотримання інтервалів заміни оливи не відразу призводить до помітних симптомів, але коли вони з’являються – затримка вибору режиму (D або R), ривки при перемиканні передач, шуми та вібрації – це вже свідчить про прискорений знос, який неможливо легко усунути. Оливу в “автоматі” необхідно міняти кожні кілька десятків тисяч кілометрів, і хоча це може здаватися значною витратою, вона незрівнянно менша за вартість ремонту заблокованих клапанів у мехатронних системах. Варто пам’ятати, що якщо коробка передач часто експлуатується за високих температур – наприклад, через буксирування причепів, їзду в горах або постійне використання в інтенсивному міському трафіку – рекомендований інтервал заміни оливи слід скоротити.

2. Неправильне паркування

Ще одна поширена помилка трапляється після завершення поїздки, під час вибору режиму “P” (паркування). Більшість водіїв спочатку вмикають “P” і лише потім застосовують стоянкове гальмо (або взагалі ігнорують його). Це невірно! Спробуйте змінити порядок дій: спочатку затягніть ручне гальмо, а потім переведіть важіль у положення “P”. Це особливо важливо, коли ви залишаєте автомобіль на схилі. Якщо спочатку ввімкнути “P” і зняти ногу з гальма, коробка передач візьме на себе роль ручного гальма, зупиняючи автомобіль, що прагне скотитися, і в процесі піддаючи себе величезному навантаженню та перевантаженню, на яке вона не була розрахована. Коробка передач, звичайно, витримає це багато разів, але зрештою її ресурс буде вичерпано. У деяких новіших моделях автомобілів автоматична коробка передач захищена автоматичним увімкненням стоянкового гальма, але у старих авто ця опція відсутня.

Щоб уникнути надмірного навантаження на автоматичну коробку передач, особливо на схилах, завжди спочатку затягуйте ручне гальмо, а вже потім перемикайте важіль у режим “P” (паркування)

3. Перемикання з “D” на “R” (або навпаки) до повної зупинки коліс

Третя звичка, яка руйнує “автомат”, – це перемикання з “D” на “R” (або навпаки) до повної зупинки коліс. Не поспішайте під час маневрування на парковці. Перш ніж перевести важіль, автомобіль має повністю зупинитися, тобто колеса повинні припинити обертатися. В іншому випадку ви створите надмірне навантаження на трансмісію. Також важливо пам’ятати: ні режими D, ні R не слід вибирати при підвищених обертах двигуна.

4. Перегрів автоматичної коробки передач

Не менш важливо не перегрівати пристрій. Як зазначає Auto Swiat, перегрів автоматичної коробки передач часто трапляється під час тривалого буксирування важких причепів (це стосується всіх автомобілів) та під час дуже швидкої їзди по автостраді (ця проблема переважно стосується старіших трансмісій, не обладнаних масляним радіатором). Перегрів скорочує термін служби оливи та призводить до пошкодження ущільнень і витоків оливи. Будьте обережні під час інтенсивних навантажень, наприклад, витягування човна з води або буксирування причепів у горах. Не забувайте частіше перевіряти стан оливи та за потреби міняти її. Якщо олива виглядає “підгорілою”, негайно замініть її. Особливо чутливі до перевантажень коробки передач з подвійним зчепленням (DSG), і навіть одне надмірне навантаження може їх пошкодити.

5. Пробуксовка зчеплення

Якщо у вас коробка передач DSG, остерігайтеся пробуксовки зчеплення. Коробки передач з подвійним зчепленням є автоматизованими механічними трансмісіями, оснащеними або мокрим, або сухим зчепленням, але з електронним керуванням. Під час рушання з місця автоматика керує зчепленням подібно до людського, спочатку дозволяючи йому трохи прослизнути, а потім плавно зменшуючи пробуксовку зі збільшенням швидкості. Однак, якщо рушати на крутий пагорб, наприклад, виїжджаючи з підземного гаража, і робити це дуже повільно, зчеплення пробуксовуватиме довше, що може призвести до його “спалення”. Ризик значно зростає під час буксирування важких причепів. Отже, краще впевнено рушити з місця, ніж підніматися вгору зі швидкістю 2 км/год.

6. Ігнорування перших симптомів несправностей

І, нарешті, шоста критична помилка – це ігнорування перших симптомів несправностей. Коли з’являються перші “тривожні дзвіночки”, це означає, що щось погане вже сталося, але ситуація може погіршитися. Можливо, достатньо буде простої заміни оливи або невеликого ремонту? Одне можна сказати напевно: якщо несправність досягне такого рівня, що на автомобілі стане неможливо їздити, витрати на ремонт сягатимуть тисяч, а у випадку зі старими автомобілями виникне питання, чи взагалі варто їх ремонтувати.

Не ігноруйте: повільне “завантаження” режиму D або R; характерні “стуки” при виборі режиму D або R; вібрацію та шум під час перемикання передач; “тягнення” на окремих передачах; надмірне прослизання передач, що проявляється досягненням двигуном високих обертів; витоки оливи (червоні краплі під автомобілем майже завжди є маслом ATF для автоматичної коробки передач); або індикатор “перевірте двигун” чи текстові повідомлення, що вказують на несправність трансмісії.

Раніше Автопілот розповів про приховану загрозу під капотом: ця деталь у вашому автомобілі може “вбити” двигун.

Exit mobile version