Багато сучасних автомобілів відмовляються від класичного масляного щупа на користь електронних датчиків, що, на думку виробників, підвищує зручність та точність. Проте старий добрий щуп залишається незамінним інструментом для швидкої діагностики стану двигуна, адже він може розповісти не лише про рівень, а й про якість мастила. І якщо під час перевірки ви помітили на ньому бульбашки, це може бути тривожним сигналом, який не варто ігнорувати, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.
Варто одразу зазначити, що не кожна бульбашка є передвісником катастрофи. Якщо ви перевіряєте рівень мастила одразу після зупинки двигуна, невелика кількість повітряних бульбашок є цілком нормальним явищем. Це результат природного процесу перемішування: колінчастий вал, що обертається з високою швидкістю, неминуче збиває мастило, насичуючи його повітрям. Зазвичай такі бульбашки дрібні та швидко зникають. Якщо вони розчиняються протягом кількох хвилин після вимкнення мотора, приводів для занепокоєння немає.

Ситуація стає значно серйознішою, якщо бульбашки на щупі великі, стійкі й не зникають тривалий час. Особливо небезпечним симптомом є поява пінистої, молочно-білої або світло-кавової емульсії. Найчастіше це свідчить про потрапляння охолоджувальної рідини (антифризу) в систему змащення двигуна. Таке змішування є критично небезпечним, оскільки мастило втрачає свої змащувальні властивості, що призводить до стрімкого зносу деталей двигуна, перегріву та, зрештою, до капітального ремонту. Причиною може бути пробита прокладка головки блоку циліндрів або тріщина в самому блоці. Якщо ви помітили таку емульсію, експлуатацію автомобіля слід негайно припинити та звернутися до кваліфікованого механіка.
Іншою поширеною причиною появи бульбашок є так звана аерація мастила — надмірне насичення його повітрям. На відміну від короткочасного ефекту після роботи двигуна, постійна аерація створює стабільні повітряні кишені в мастильній плівці. Це заважає мастилу ефективно змащувати компоненти двигуна, що труться, провокуючи їхній прискорений знос. Аерація може виникати через занадто високі оберти двигуна, коли повітря буквально вдавлюється в мастило. Також проблема може з’явитися після заміни мастила, якщо було використано продукт невідповідної в’язкості або якості, який схильний до спінювання.
Нарешті, причиною спінювання може стати банальний перелив мастила. Коли рівень мастила в картері значно перевищує максимальну позначку, колінчастий вал починає занурюватися в нього і буквально збивати його в піну, як міксер. Цей процес не такий руйнівний, як витік антифризу, але також шкідливий. Спінене мастило гірше циркулює системою та погано змащує деталі. На щастя, цю проблему легко вирішити — достатньо злити надлишок мастила до рекомендованого рівня. Тому регулярна та правильна перевірка рівня мастила на холодному двигуні є важливою профілактичною процедурою, яка допоможе вчасно виявити потенційні проблеми та уникнути дорогого ремонту.