Більшість водіїв сприймають решітку радіатора як суто декоративний елемент, що захищає радіатор від сміття та каміння. Насправді її роль значно ширша і безпосередньо впливає на продуктивність та ефективність автомобіля, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.

Основна та найочевидніша функція решітки — забезпечення потоку повітря для охолодження двигуна внутрішнього згоряння. Форма отворів, будь то соти, ромби чи горизонтальні планки, спроєктована так, щоб направляти повітря точно на радіатор, мінімізуючи його втрати з боків. Це особливо важливо для запобігання перегріву двигуна, робоча температура якого має підтримуватися в діапазоні від 90 до 105 градусів за Цельсієм. Саме тому в заторах, коли природний обдув відсутній, ризик перегріву значно зростає.

Однак це не означає, що чим більші отвори в решітці, тим краще. Хоча великі отвори пропускають більше повітря, ніж малі, надмірне їх збільшення не дає суттєвого приросту в охолодженні, але може погіршити структурну міцність. Важливу роль відіграє і матеріал. Сучасні пластикові решітки, хоч і можуть здаватися менш преміальними за металеві, мають переваги: вони легші, що позитивно впливає на аеродинаміку та загальну вагу авто.

Друга ключова роль решітки — оптимізація аеродинаміки. Повітряний опір є одним з головних ворогів паливної ефективності. Дослідження показують, що на швидкості близько 100 км/год автомобіль витрачає до 70% своєї енергії на подолання опору повітря. Правильно спроєктована решітка допомагає направляти повітряні потоки навколо кузова, зменшуючи турбулентність і, як наслідок, знижуючи витрату пального та полегшуючи досягнення максимальної швидкості.

Для поєднання ефективного охолодження та аеродинаміки інженери розробили активні решітки радіатора. Вони оснащені спеціальними заслінками (жалюзі), які автоматично закриваються, коли двигун не потребує інтенсивного охолодження, наприклад, під час руху по трасі. Це робить передню частину автомобіля більш обтічною. Коли ж температура двигуна зростає, заслінки відкриваються. Такі технології використовують Ford, Chevrolet, BMW, Mazda та багато інших брендів, що дозволяє покращити паливну економічність на 1.5-4%.

Не варто забувати і про естетичну та брендову складову. В епоху, коли багато автомобілів стають схожими один на одного, решітка радіатора залишається одним з небагатьох елементів, що дозволяє миттєво ідентифікувати марку. Подумайте про агресивну решітку Ford Mustang, фірмові сім слотів Jeep або масивну хромовану конструкцію на пікапах Ram. Для преміум-брендів це ще важливіше: «нирки» BMW, шестикутник Audi чи елегантна класика Rolls-Royce є невід’ємною частиною їхнього іміджу.

Цікаво, що в електромобілів, які не мають традиційного двигуна внутрішнього згоряння, потреба в масивному обдуві радіатора відсутня. Їхні батареї та електромотори охолоджуються переважно рідинними системами. Проте більшість електрокарів, як-от Ford F-150 Lightning чи BMW iX, все одно мають решітки. Вони слугують для покращення аеродинаміки, приховування датчиків та камер систем допомоги водієві, а також для збереження впізнаваного фірмового стилю.

Винятком є Tesla, яка свідомо відмовилася від традиційної решітки на користь суцільної панелі в колір кузова з вузьким повітрозабірником знизу. Такий мінімалізм став візитівкою бренду. Втім, деякі власники Tesla встановлюють декоративні решітки сторонніх виробників, щоб надати авто більш звичного вигляду. Це ще раз доводить, що скромна решітка радіатора за майже століття своєї еволюції перетворилася з простого захисного елемента на складний технологічний та дизайнерський компонент сучасного автомобіля.

Exit mobile version