Визначити найстаріший двигун, що досі перебуває у виробництві, — задача із зірочкою. Завжди є ймовірність, що десь у маловідомій країні невеликий автовиробник продовжує випускати якийсь «Супер Фазан» зразка 1941 року. На жаль, навіть перевірені часом легенди поступово сходять зі сцени. Наприклад, 6,75-літровий V8 від Bentley/Rolls-Royce завершив свою 61-річну історію у 2020 році, а складний W12 від Volkswagen Group, що з’явився у 2001-му, припинив існування у 2024-му, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.

Щоб уникнути плутанини з промисловими, паровими чи реактивними агрегатами, ми зосередимося виключно на автомобільних двигунах. Розглядатимемо дві категорії: мотори, які досі доступні для замовлення безпосередньо у виробника (так звані crate motors), та двигуни, що продовжують встановлювати на серійні автомобілі з конвеєра. Такий підхід дозволяє сфокусуватися на серці автомобіля і відкинути все зайве.

За цими критеріями, у нас є два явні чемпіони. У категорії crate motors абсолютним королем довголіття є V8 Small-Block від Chevrolet (SBC), представлений у 1955 році. Його досі можна придбати безпосередньо у General Motors. А от найстарішим двигуном, який все ще встановлюється на заводські автомобілі, є рядний шестициліндровий дизель Cummins B-Series. Його виробництво стартувало в 1984 році, а з 1989-го він став заводською опцією для пікапів Dodge Ram.

Кажуть, що ядерну війну переживуть лише таргани, Mercedes W123 та рядні шестициліндрові двигуни Cummins B-Series. Цей агрегат став справжньою легендою, і не дивно, що він утримує першість серед двигунів, що встановлюються на серійні авто. Новий Ram з таким мотором можна купити і сьогодні, а його крутний момент настільки величезний, що, здається, здатен викривити просторово-часовий континуум.

Звісно, навіть у легенди є свої слабкі місця, хоча їх і небагато. Наприклад, купуючи 5,9-літровий Cummins випуску з 1989 по 2002 рік, варто пам’ятати про направляючі штифти, які з часом можуть розхитатися і зруйнувати двигун. Втім, ця проблема усувається за кілька годин. Єдиними справді проблемними вважаються моделі 1999-2001 років з так званим «53-м блоком», схильним до утворення тріщин.

Загалом, інженери Cummins з першої спроби створили шедевр. Ці двигуни відомі своєю довговічністю, а деякі екземпляри долають понад мільйон миль. Якщо ж ресурс для вас не головне, то існують божевільні тюнери, які витискають з B-Series понад 3000 кінських сил. Невже вам недостатньо заводських 430 к.с. та 1458 Нм крутного моменту? Ви що, збираєтесь буксирувати Люксембург?

Тепер повернемося до Chevrolet Small-Block. Як сказав би Джек Річер, «у розслідуванні важливі деталі». Було б несправедливо стверджувати, що сучасні Corvette або CT5-V Blackwing оснащені тим самим SBC, адже під їхніми капотами стоять двигуни Gen V LT. Однак класичні SBC першого та другого поколінь (1955-1996) настільки ж близькі до сучасних LS/LT (1997-дотепер), як Бруно Марс до бога війни Марса.

Спільного у них небагато: відстань між циліндрами 4,4 дюйма, гідрокомпенсатори та шатунні вкладиші. На цьому схожість закінчується. Створюючи LS, GM відмовилася від старого обладнання, яке зносилося за 42 роки, і розробила все з нуля. Замість чавунних блоків SBC з’явилися нові, легші та міцніші алюмінієві. Конструкція кришок корінних підшипників та камер згоряння також кардинально відрізняється.

Отже, хоча сучасні двигуни носять ім’я «small block», їхня ДНК суттєво відрізняється від оригіналу. Проте, якщо ви будуєте стріт-род або рестомод і хочете зберегти дух старої школи, Chevrolet Performance з радістю продасть вам V8, конструкція якого була викувана ще за часів адміністрації Ейзенхауера.

Серед інших двигунів-довгожителів, які досі зустрічаються в нових автомобілях, варто відзначити серію V6 VQ від Nissan (з 1994 року), K-Series від Honda (з 2001 року) та Gen III Hemi від Stellantis (з 2003 року). Проте ніхто з них не може зрівнятися за віком та статусом з двома головними героями нашої розповіді.

Exit mobile version